انتقاد چین و کره شمالی از توافق هسته ای آمریکا و کره جنوبی\

انتقاد چین و کره شمالی از توافق هسته ای آمریکا و کره جنوبی

  • کد خبر: 2111103106
  • چاپ
  • انتشار: 11 ارديبهشت 1402 - 11:04

مقامات کره شمالی و چین هشدار داده اند که تصمیم ایالات متحده برای اعزام زیردریایی های مسلح هسته ای در آبهای شبه جزیره کره مسابقات تسلیحاتی جدیدی را در شرق دور به راه می اندازد.

به گزارش روز دوشنبه  استناد نیوز و به نقل از پایگاه خبری «مورنینگ استارت»، هفته گذشته واشنگتن از تشکیل گروه مشاوره هسته ای با مشارکت سئول خبر داد که این مساله خشم پیونگ یانگ و پکن را به دنبال داشته است.

به باور «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی توافق آمریکا و کره جنوبی برای تقویت بازدارندگی هسته‌ای در برابر پیونگ یانگ باعث تشدید ناامنی می‌شود.

وی در اظهاراتی که خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز منتشر شده است، تاکید کرد توافق روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی بیانگر «خصمانه‌ترین و تهاجمی‌ترین اقدام» آنها در برابر کره شمالی است که «صرفا امنیت و صلح شمال شرق آسیا و دنیا را در معرض خطر جدی‌تر قرار می‌دهد».

خواهر رهبر کره شمالی که سمت معاونت کمیته مرکزی حزب کارگران کره را بر عهده دارد، از اظهارات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بشدت انتقاد کرد.

بایدن هفته گذشته در دیدار با «یون سوک یول» رئیس جمهوری کره جنوبی در واشنگتن هشدار داد که هر گونه حمله هسته‌ای پیونگ یانگ علیه آمریکا و متحدانش به پایان نظام کره شمالی منجر خواهد شد.

خواهر رهبر کره شمالی در واکنش به این اظهارات گفت: اینها گفته‌های مهمل یک فرد خرفت است که قادر نیست مسئولیت امنیتی و آینده آمریکا را بپذیرد.

وی افزود: این مرد هیچ آینده‌ای ندارد و ادامه دو سال باقیمانده دوره ریاستش برای او بسیار سخت است.

روسای جمهوری کره جنوبی و آمریکا هفته گذشته با انتشار بیانیه مشترکی که اعلامیه واشنگتن نامیده شده است اعلام کردند دو متحد درنظر دارند یک تشکیلات مشورتی هسته‌ای را بعنوان راهی برای تقویت گسترش بازدارندگی آمریکا که این کشور برای سئول فراهم می کند تشکل دهند.

این در حالیست که «سونگ ژونگ پینگ» تحلیلگر نظامی چینی می گوید ایالات متحده چیزی برای ترس از کره شمالی ندارد. به باور این تحلیلگر نظامی، آمریکا از برنامه تسلیحات هسته ای خود به عنوان بهانه ای برای استقرار دارایی های نظامی به منطقه برای تهدید چین و روسیه استفاده کرده است.

سونگ همچنین تصریح کرد این مساله کمکی به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره نخواهد کرد.

چین همچنین بر این باور است که اقدام غرب در تجهیز استرالیا به زیردریایی اتمی موجبات تخریب صلح و ثبات منطقه ای را فراهم می آورد.

برنامه زیردریایی پیمان آکوس تحت یک ذهنیت جنگ سرد معمولی شکل گرفته است که سبب افزایش یک رقابت تسلیحاتی خواهد شد به نوعی ایجاد خرابکاری در نظام بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای به شمار می آید و در نهایت مخرب صلح و ثبات منطقه ای است.

به استناد گزارش های خبری، آمریکا و انگلیس با هدف مقابله با چین و جلوگیری از نفوذ پکن در اقیانوس آرام و هند تصمیم دارند استرالیا را در اوایل دهه ۲۰۳۰ با زیردریایی های تهاجمی هسته ای خود تجهیز کنند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار