\
  • رئیس جمهور؛

باید حد فاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود /با عضویت در شانگهای به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا متصل شده ایم

  • کد خبر: 2111102498
  • چاپ
  • انتشار: 06 مهر 1401 - 23:35

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید حد فاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود، اظهار داشت: یک وقت اعتراض، نقد و سخن مخالفی وجود دارد هیچ اشکالی ندارد، آن‌ها باید شنیده شود و شنیدن آن هم به اصلاح امور کمک می‌کند، اما اغتشاش، بهم ریختن امنیت کشور، ایجاد هرج و مرج و تعدی به مال و جان مردم به هیچ عنوان در هیچ کجای این عالم نمی‌تواند قابل قبول باشد. تعرض به مال، جان، کسب و کار مردم و ایجاد اختلال در زندگی مردم اصلاً قابل قبول نیست.


به گزارش استناد نیوز، آیت الله سیدابراهیم رئیسی چهارشنبه شب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: قبل از هر چیز خداوند را شاکر هستم برای دو رویداد مهم فرهنگی که در ۱۰ روز اخیر در سفر زائران اربعین و حرم رضوی اتفاق افتاد که این یک رویداد فرهنگی بزرگ بی نظیر بود و بیش از ۳ و نیم میلیون نفر ایرانی و بیش از ۲۰ میلیون نفر از زائران امام حسین(ع) در عتبات عالیات ادای ادب و احترام کردند و نسبت به ساحت مقدس ابی‌عبدالله یک رویداد بزرگی را رقم زدند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: آنچه که در مشهدالرضا اتفاق افتاد، بیش از چهار و نیم میلیون نفر از سراسر کشور و از جهان اسلام در مشهد مقدس زائر امام رضا(ع) حاضر شدند و این هم رویداد فرهنگی بزرگی و برگرفته از عشق مردم نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت بود و دولت هم وظیفه خدمتگزاری به مردم، تسهیل زیارت و اینکه از همه امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کند را برعهده داشت که البته میزبان خود مردم بودند چه مردم عزیز عراق و اهل سنت کردستان عراق که از زائران عزیز ما در همه شهرهای این کشور به خوبی میزبانی کردند و هم مردم مشهد که در پذیرایی از زائرین و مهمانان حضرت رضا(ع) خدمت کردند.
آیت الله رئیسی اضافه کرد: اما رسالت دولت هم این بود که با همه ظرفیت در خدمت زائرین و مهمانان امام حسین(ع) و علی‌بن موسی‌الرضا(ع) باشد و نسبت به این دو مناسبت باید خداوند متعال را شاکر باشم و خداوند حاج قاسم سلیمانی را با این جمله معروف که همه ما ملت امام حسینیم رحمت کند. این عشق به اهل بیت در هشت میلیون زائری که در این چند روز به کربلا و مشهد سفر کردند نمی‌شود به سادگی از آن گذشت. این توفیقی برای دولت در خدمتگزاری است که باید تلاش کنیم اگر کاستی‌ها، مشکلات ضعف‌های زیرساختی در این مسیر وجود داشت و عزیزان ما گاهی اذیت شدند در سنوات دیگر مرتفع شود.
با عضویت در شانگهای به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا متصل شده ایم
رییس جمهور در ادامه به دستاوردهای دو سفر اخیر به سمرقند برای شرکت در اجلاس شانگهای و سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و اظهار داشت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای مساله و رویداد مهمی است.
آیت الله رییسی با بیان اینکه با عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای از نظر اقتصادی ایران به زیرساخت‌های زیرساختهای اقتصادی آسیا متصل شد، تاکید کرد: اعضای شانگهای بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را در خود جای داده است و این کشورها و بخش مهمی از اقتصاد جهان را در اختیار دارند.
رییس جمهور با یادآوری اینکه اعضای اتحادیه اوراسیا و نیز شانگهای کشورهایی قابل توجه هستند، افزود:طبیعتا ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با این کشورها و با این زیرساخت‌ها حتما می‌تواند به توسعه تجارت و توسعه اقتصادی کشورمان کمک شایانی داشته باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر شرکت در اجلاس عمومی سازمان شانگهای که سران کشورها حضور داشتند و عضویت رسمی ایران به طور رسمی اعلام شد، با رئیس جمهور چین هم دیدار داشتم که در آن تصمیم و اراده دو کشور برای اجرای برنامه ۲۵ ساله بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.
آیت الله رییسی خاطر نشان کرد: در این نشست توسعه همکاری بین دو کشور در حوزه انرژی که همواره بین ایران و چین وجود داشته و نیز مسایل پولی و مالی برای فعال‌تر شدن تجارت دوجانبه مورد تاکید روسای جمهور قرار گرفت.
وی با بیان اینکه مشارکت شرکت‌های چینی در پروژه‌های مهم و اساسی مثل طرح‌های ریلی در ایران است، خاطرنشان کرد: در دیدار رییس جمهور اراده بر آن شده که این موارد به صورت جد دنبال شود و بتوانیم همکاری دو کشور را در پروژه‌های ریلی بین دو کشور دنبال کنیم.
آیت الله رییسی در ادامه تاکید کرد: ‌آنچه مسلم است، اینکه ما همکاری‌های خود را به صورت جدی و گسترده بین دو کشور ادامه دهیم.
رییس جمهور در ادامه به توسعه همکاری های دوجانبه با روسیه اشاره کرد و افزود: از زمان سفرم به مسکو تا اجلاس اخیر شانگهای، روابط تجاری ما ۸۰ درصد با روسیه افزایش یافت.
آیت الله رییسی با بیان اینکه با روسیه در حوزه‌های مختلفی چون فضایی، نفت و انرژی و نیز حوزه تجاری و اقتصادی همکاری می کنیم، اظهار داشت: در اجلاس شانگهای نیز ارتباطات دوجانبه همچون کریدور شمال و جنوب مطرح شد که این مسیر ریلی بین سرخس و چابهار است.
رییس دولت سیزدهم به همکاری ایران با هند در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: در نشستی که با نارندرا مودی نخست‌وزیر هند داشتم اراده دو کشور بر اینکه این کار با جدیت ادامه پیداکند و سرعت آن را بیشتر کنند تا بتوانیم از این منطقه بهره برداری کنیم.
آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: توسعه بندر چابهار و سواحل مکران نه فقط برای ایران توسعه بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد بلکه می‌تواند زمینه توسعه خوبی را برای منطقه فراهم کند.
وی در ادامه به نخستین سفر خارجی خود به اجلاس شانگهای به میزبانی تاجیکستان اشاره کرد و گفت: از آن زمان تاکنون روابط اقتصادی و تجاری ایران با تاجیکستان ۵ تا ۶ برابر در حوزه‌های مختلف افزایش یافته است و همکاری‌های مختلفی هم با کشورهای آسیای مرکزی داریم که این روابط در راستای تداوم سیاست همسایگی است.
رئیس جمهور تاکید کرد: این سیاستی که ایران با کشورهای همسایه دنبال می‌کند به اعتماد متقابل بین کشور ما و کشورهای عضو شانگهای منجر شده است و اکنون باید به دنبال ارتقای این اعتماد باشیم و در مجموع سیاست همسایگی در تداوم همکاری‌های عینی و عملی بین ما و کشورهای همسایه جواب داده است.
آیت الله رئیسی در ادامه به دیدارهای دوجانبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با سران ۱۰ کشور اشاره و تاکید کرد که عمده موضوعات مطرح شده توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و کشورهای منطقه بود.
رئیس‌جمهور این را هم گفت که در مجمع عمومی سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا حضور نیافتم اما به صورت مجازی در این اجلاس سخنرانی کردم و مواضع جمهوری اسلامی هم بیان شد اما این نخستین سفرم به نیوریورک بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی رضوان‌الله تعالی علیه بود که باید آنجا صدای ملت ایران می‌بودم و مواضع سیاسی جمهوری اسلامی و بحق ملت ایران و صدای مظلومیت و اقتدار ملت را آنجا در نطق و بیانات و ارتباطات خودم بیان کنم و صدای ملت باشم.
رئیس دولت سیزدهم اظهارداشت: آنچه که ملت در اجلاس عمومی سازمان ملل مشاهده کردند، تلاش شد تا مواضع به حق جمهوری اسلامی در مسائل هسته‌ای و آنچه که از مظلومیت و اقتدار ملت ایران و مظلومیت سایر ملت‌ها و ضرورت اجتناب از سیاست‌های یکجانبه‌گرایی در عالم و استانداردهای دوگانه در مسائلی نظیر حقوق بشر، تروریسم، هسته‌ای یا استانداردهای دوگانه‌ای که اینها دارند و ملت‌های مستقل را تحت فشار قرار می‌دهند بیان کنم.
آیت الله رئیسی به بیان مواضع تعلیم و تربیتی جمهوری اسلامی ایران و مواضع آموزشی در اجلاس یونسکو گریزی زد و گفت: در این اجلاسیه طور مختصر درباره مواضع جمهوری اسلامی از توجه به اسناد داخلی نظیر سند بنیادین آموزش و پرورش و تعامل و گفت‌وگو با همه کشورها و استفاده از تجربیات آنها سخن گفتم و اعلام کردم که ما هم مبانی و اصولی داریم و در عین حال اعلام آمادگی کردیم تا با همه کسانی که در این رابطه صاحب نظر هستند نشست و گفت وگو و تعامل داشته باشیم.
مردم ضد انقلاب و معاندان را ناکام گذاشتند
رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه مردم در این قضیه ضد انقلاب و معاندان را ناکام گذاشتند، اظهار داشت: آنها می خواستند همچون فتنه های گذشته در کشور آشوب ایجاد کنند.
آیت الله رییسی با بیان اینکه دشمنان هر بار یک موضوع را بهانه می کنند تا بلوا به راه بیندازند، افزود: آنها دلسوز ملت ایران نیستند، ملت ایران هم آنها را می‌شناسند.
وی با یادآوری اینکه مردم مناطق کردنشین بمباران شیمیایی این مناطق و حلبچه توسط صدام را فراموش نمی کند، اظهار داشت: کشوری که سلاح شیمیایی در اختیار صدام گذاشت، امروز رسانه‌هایشان را در اختیار اغتشاشگران گذاشته اند و می خواهند در دل مردم تردید ایجاد کرده و آنها را تحریک کنند.
آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه مردم بلندگوهای دشمن را می شناسند، خاطر نشان کرد: این کشورها صدام را ۸ سال مسلط کردند که بتواند به مردم کشور خود و نیز مردم ایران ظلم روا بدارد.
اغتشاش از طرف هیچ کس قابل قبول نیست
رییس جمهور با تاکید بر اینکه مسأله اغتشاش از طرف هیچ‌کس و با هیچ‌ سلیقه‌ای قابل قبول نیست، تاکید کرد: یک مسأله خانم مرحومه امینی همه را متأثر کرد و همه معتقدند این قضیه باید معلوم و روشن شود؛ همه ما با هر سلیقه‌ و هر نگاهی سیاسی تاکید داریم که باید این قضیه به صورت شفاف و عادلانه پیگیری شود.
آیت الله رییسی افزود: همه ملت ایران بر این نکته متفق هستند که امروز هرگونه آشوب و اغتشاش در کشور موجب سلب امنیت و تعدی به جان و مال مردم می‌شود. همه معتقدند امروز دشمنان انقلاب اسلامی می‌خواهند بر این موج سوار شوند و از موضوع سوء استفاده و اهداف خود را دنبال کرده و در کشور ناامنی ایجاد کنند.
رییس جمهور افزود: همه بر این قضیه معتقدند که امروز هم گفت وگو، هم نقد و هم اعتراض امری است که در هر امری ممکن است در کشور وجود داشته باشد؛ اینها نکاتی است که توجه به آنها می‌تواند به سلامت امور در کشور کمک کند.
آیت الله رییسی تاکید کرد: امروز ملت ما و فرهیختگان کشور خوب می‌دانند که دشمنان سعادت ملت ایران را نمی‌خواهند. آنها بلوا و ناامنی را در کشور می‌خواهند.
رییس جمهور ادامه داد: در این شرایط وظیفه ما این است که مسایل را خوب بشناسیم و بدانیم که دشمن دنبال چیست؟ دشمن دنبال این است که تولید در کشور نباشد. درس و بحث، ارتقای علم در کشور وجود نداشته باشد و کشور دچار توقف شود در حالی که ما رونق تولید را می‌خواهیم.
آیت الله رییسی ادامه داد: همه اساتید محترم دانشگاه، معلمان، همه دانش‌آموزان، دانشجویان، همه والدین عزیز، همه کارگران و کشاورزان، همه کسانی که فعال اقتصادی‌ هستند، بدانند، امروز آنچه که دشمن را ناامید می‌کند حضور بانشاط در همه حوزه های کاری و مشارکت کردن و پیش بردن کشور است و این آن چیزی است که دشمن را ناامید می‌کند.
رییس جمهور تاکید کرد: این به معنای توجه نکردن به مسایل نیست؛ حساسیت روی بعضی از مسایل داشتن این امر ناپسندی نیست شنیدن سخنی که حتی مخالف باشد، حتی نقد و اعتراض باشد، اشکالی ندارد.
آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه باید آستانه تحمل را بالا برد اظهار داشت: معتقدم امروز، جامعه ما جامعه بانشاط و فهیمی است و نسبت به مسایل حساسیت دارد و این حساسیت‌ها در جهت پیشرفت و ارتقای کشور است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار