آمریکا و هیچ طرف ثالثی خیرخواه روابط ایران و یونان نیستند/ زمان گفتگو با سعودی‌ها مشخص نیست\

آمریکا و هیچ طرف ثالثی خیرخواه روابط ایران و یونان نیستند/ زمان گفتگو با سعودی‌ها مشخص نیست

  • کد خبر: 2111102217
  • چاپ
  • انتشار: 10 خرداد 1401 - 13:42

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه باید توجه کنند آمریکا و هیچ طرف ثالثی خیرخواه روابط ایران و یونان نیستند،تاکید کرد: روابط ما محترمانه بوده و باید در همین بستر ادامه یابد.


به گزارش استناد نیوز، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری ضمن تسلیت حادثه دلخراشی که در آبان رخ‌داد، گفت: داغدار این حادثه در تمام ایران هستیم.
وی سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را به مردم ایران تسلیت گفت و افزود: نامی که انقلاب ایران و جمهوری اسلامی ایران بدون آن در جهان شناخته نمی‌شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر رئیس‌جمهور به عمان، گفت: سیاست خارجی دولت در حوزه همسایگی با یک تمرکز خاصی طی چند ماه گذشته پیگیری شده است.
وی افزود: ثمرات این سیاست خارجی در سطوح مختلف در سفرهای آقای رئیسی و و روسای کشور ها به ایران دیده می شود.
میزبانی شایسته سلطان عمان از رئیس‌جمهور
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: در سفر بسیار مهم آقای رئیسی به عمان، ۱۳ سند که سال‌ها معطل مانده بود به امضا رسید.
خطیب‌زاده افزود: در زمینه‌ی توسعه حمل و نقل، ترانزیت، همکاری‌های انرژی و نفت و در حوزه مراودات تجاری و البته مسائل سرمایه گذاری توافقات بسیار خوبی انجام شد.
وی تصریح کرد: در حوزه مراودات اقتصادی بسیاری از موضوعات و پروژه‌ها و ابتکاراتی که معطل مانده بود در این سفر تبدیل به اسناد لازم الاجرا شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: سلطان عمان میزبانی شایسته از رئیس جمهور ایران داشت.
خطیب‌زاده گفت: دیروز مطابق برنامه ریزی های انجام شده، سفر رئیس جمهور تاجیکستان را داشتیم که سفر فوق العاده موفقی بود و ملاقات های عالی با مقام معظم رهبری با رئیس جمهور داشتند.
منتظر تصمیم ایالات متحده آمریکا هستیم
وی در پاسخ به سوالی در واکنش به اظهارات «رابرت مالی»، گفت: اظهاراتی که برخی از مقامات آمریکایی با طراحی و یا در پاسخ به پویایی های داخلی خودشان انجام می دهند، قابل اظهار نظر نیست. اصولاً ما در حوزه گفتگوها و اظهاراتی که با مصرف داخلی بیان می‌شود واکنش نشان نمی‌دهیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پیام‌ها از مجاری مرسوم بین ما و ایالات متحده در حال انتقال و رفت و برگشت است و در آن مسیر، جمهوری اسلامی ایران راه‌کارها را ارائه کرده است. البته متاسفانه ایالات متحده تاکنون پاسخ های لازم را نداده است. اگر ایالات متحده از این روش در گفتار و رفتار خودش فاصله بگیرد و به سمت تضمین سیاسی حرکت کند و ادامه دهد می توان گفت که بن‌بستی وجود ندارد.
خطیب‌زاده تصریح کرد: آنچه باعث توقف گفتگوها و مکث در گفتگوها شده است، بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران به آمریکا داده است و باید منتظر باشیم که بالاخره ایالات متحده تصمیم خودش را اعلام کند.
گزارش آژانس منصفانه نیست
خطیب‌زاده در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گزارش آژانس منصفانه نیست و بیم آن می‌رود که فضای فنی گزارش آژانس به واسطه‌ی فشارهای رژیم صهیونیستی به فضای سیاسی تبدیل شود.
وی در واکنش به پایان رسیدن زمان آتش بس در یمن، گفت: : ایران به صورت ویژه تلاش می‌کند شاهد ادامه آتش بس در یمن و رفع محاصره باشیم. امیرعبداللهیان با مقامات مختلف و خاجی با مقامات مختلف مرتبط صحبت کردند و گفتگوی امیرعبداللهیان با «گوترش» و «بورل» بخش عمده‌اش معطوف به یمن بود. کشورهای ائتلاف نمی‌تواند وضعیت مردم یمن به تراژدی تلخ تبدیل شده و امیدواریم شاهد رفع محاصره و تشکیل دولت یمنی - یمنی باشیم. به هرحال تلاش شده که صدای انصارالله خاموش نشود.
زمان گفتگو با سعودی‌ها مشخص نیست/ توصیه به آژانس
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان گفتگو با سعودی ها، اظهار داشت: زمان دور ششم گفتگوها با سعودی معلوم نشده و باید ببینیم توافقات در چه سمت و سویی حرکت می‌کند، در حوزه حج توافقات عملی شده و امیدواریم حج آرامی را داشته باشیم و وزارت خارجه به همراه نهادهای ذیربط تمام تلاش‌های خود را کرده که، حج آرامی را برای حجاج خود فراهم کنیم. باید ببینیم در حوزه‌های دیگر توافق چگونه پیش می‌رویم و بعد درباره آن صحبت می‌کنیم.
خطیب‌زاده درباره احتمال صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس، گفت: آژانس باید حداکثر دقت را می‌کرد که در مسیر فنی و آنچه در اساسنامه آمده خارج نشود. متاسفانه عناصری مثل رژیم جعلی اشغالگر قدس همواره تلاش کردند هر گاه ابتکاری بوده و نزدیک به یک تحول شدیم شاهد رفتارها و مداخلات آنها بودیم. آژانس دقت کند مسیری که به سختی آمدیم به راحتی تخریب نکند.
توصیه ایران به یونان
وی درخصوص توقیف نفتکش‌های یونانی در خلیج فارس و هشدار یونان به نفتکش های این کشور، گفت: «چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی». اینکه در آب‌های سرزمینی ایران و باید عبور بی ضرر باشد و تخلفاتی صورت بگیرد و برخی کشتی‌ها به بنادر میزبان هدایت شوند امر جدیدی نیست. به دولت یونان توصیه می‌کنم به جای هیاهوها از مسیر قانونی اقدام کرده و وکیل بگیرد و ما به عنوان وزارت خارجه کمک می‌کنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه خدمه کشتی در وضعیت خوبی هستند، افزود: تلفن‌ها و ارتباط خود را با خانواده دارند و هیچ نگرانی درباره آنها نیست.
هیچ طرف ثالثی خیرخواه روابط ایران و یونان نیست
خطیب‌زاده اظهار داشت وقتی که کشتی ما به صورت غیرقانونی ضبط شد تلاش کردیم تمامی مجاری دیپلماتیک را به صورت فشرده فعال کنیم و وزیر امور خارجه ما نیز با همتای یونانی تلفنی صحبت کرد،اما دولت یونان نشان داد دستور طرف ثالث برای آن‌ها مهم‌تر است.
وی با بیان اینکه باید توجه کنند آمریکا و هیچ طرف ثالثی خیرخواه روابط ایران و یونان نیستند،تاکید کرد: روابط ما محترمانه بوده و باید در همین بستر ادامه یابد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای رسانه‌های غربی در خصوص آینده‌ی مذاکرات گفت: آنچه در رسانه‌های آمریکایی و غربی طراحی می‌شود، تاکتیک‌های قدیمی است و موضوع جدیدی نیست.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار