20 میلیارد دلار ارز ترجیحی به نفع رات خواران بود/ یارانه حذف ارز ترجیحی به حساب مستقیم مردم می‌رود\

20 میلیارد دلار ارز ترجیحی به نفع رات خواران بود/ یارانه حذف ارز ترجیحی به حساب مستقیم مردم می‌رود

  • کد خبر: 2111102067
  • چاپ
  • انتشار: 15 ارديبهشت 1401 - 14:36

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه یارانه پنهان زمینه رانت و قاچاق را مهیا کرده است، گفت: اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد، باید در سال جاری ۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت می‌شد و بخش قابل توجهی از سود آن هم به جیب رانت‌خواران، دلالان و قاچاقچیان می‌رفت.


به گزارش استناد نیوز و به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به حذف ارز ترجیحی و یارانه پنهان، گفت: این تصمیم مهمی است که مجلس، دولت قبلی را مکلف به آن کرد اما دولت دوازدهم به آن عمل نکرد و این وضعیت تا امروز ادامه پیدا کرده و سنگین‌تر شده و در عین حال مشکلاتی را هم برای کشور ایجاد کرده است.
نماینده مردم تبریز با تاکید بر اینکه این ارز زمینه رانت، قاچاق و سواستفاده را مهیا کرده است، اضافه کرد: اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد، باید در سال جاری ۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت می‌شد و بخش قابل توجهی از سود این ۲۰ میلیارد دلار به جیب رانت‌خواران، دلالان و قاچاقچیان می‌رسید.
وی با بیان اینکه بسیاری از کالاهای اساسی ما در مرزها قاچاق می‌شود و به جای اینکه یارانه‌ها به مردم ایران اختصاص داده شود، به دست سواستفاده‌کنندگان می‌رسید، افزود: تصمیم اخیر مجلس و دولت، در واقع حذف یارانه نیست؛ بلکه پرداخت یارانه به جای حلقه اول، به حلقه آخر که مردم هستند، تغییر پیدا کرده است و از این رو یارانه مستقیماً به خود مردم پرداخت می‌شود و ما طبق تبصره ۱۴، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه به کالاهای اساسی، گندم، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص داده‌ایم.
*یارانه حذف ارز ترجیحی به حساب مستقیم مردم می‌رود/ اجرا در یکی از استان‌ها به صورت نمونه
میرتاج‌الدینی با بیان اینکه دولت حذف ارز ترجیحی و یارانه پنهان را با انجام مقدماتی انجام خواهد داد، گفت: هر زمان که به حذف ارز ترجیحی نسبت به برخی از کالاهای اساسی اقدام شود، یارانه آن نیز به حساب مستقیم مردم به صورت کارت اعتباری اختصاص داده خواهد شد که البته اکنون دولت در حال فراهم کردن مقدمات آن است و ابتدا در یکی از استان‌ها به صورت پایلوت آن را انجام خواهد داد.
نماینده مردم تبریز در مجلس با تأکید بر اینکه اقدام اخیر دولت فقط در خصوص آرد صنعتی است، اضافه کرد: دو و نیم میلیون تن از گندم کشور به آرد صنعتی اختصاص داده می‌شود و سودی که صادرکنندگان از برخی کالاها مانند ماکارونی که محصول آرد صنعتی است، به دست می‌آوردند از یارانه آرد بوده است.
*صادرات با آرد یارانه‌ای مردم درست نبود
وی ادامه داد: در سال گذشته به صورت رسمی اعلام شد که ۳۰۰ هزار تن ماکارونی صادر شده است که گرچه صادرات به خودی خود خوب است اما صادرات با آرد یارانه‌ای مردم درست نیست و سود یارانه مردم به دست صادرکنندگان و کالاها نیز به دست مردم کشورهای دیگر می‌رسد.
میرتاج‌الدینی در پایان گفت: بنابراین، این تصمیم، یک تصمیم اقتصادی درست است و همه کارشناسان اقتصادی آن را قبول دارند اما این اقدام باید با چند شرط انجام بگیرد؛ اطلاع‌رسانی درست، آماده کردن تمهیدات و مقدمات کار و حمایت معیشتی از مردم جز ضروریات است؛ به عبارت دیگر، طبق مصوبه مجلس در ازای حذف ارز ترجیحی، یارانه مستقیم باید به گروه مخاطب یارانه‌بگیران اختصاص داده شود و دولت باید مقدمات آن را فراهم کند.

 

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار