بازدید رایگان از موزه مردم شناسی در روز خلیج فارس\

بازدید رایگان از موزه مردم شناسی در روز خلیج فارس

  • کد خبر: 2111102000
  • چاپ
  • انتشار: 07 ارديبهشت 1401 - 14:28

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و هرمزگان گفت: بلیت بازدید از موزه مردم شناسی خلیج فارس در شهر بندرعباس در روزی که به مناسبت ۱۰ اردیبهشت، سالروز اخراج پرتغالی‌ها از جزیره هرمز، رایگان شد.

 

به گزارش استناد نیوز و به نقل از ایرنا، عباس نوروزی روز چهارشنبه با بیان این مطلب، افزود: بخشی از نحوه اخراج پرتغالی‌ها از جزیره هرمز و خلیج فارس در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس بازسازی شده که بیانگر نحوه مقابله با این متجاوزان در زمان صفویه است.

وی یادآور شد: حضور حدود افزون‌بر ۱۱۶ ساله پرتغالی‌ها در خلیج فارس و اشغال جزیره‌ای که در وصف رونق تجاری آن قبل از اشغال توسط پرتغالی‌ها و زمان اوج فعالیت‌های تجاری و بازرگانی آن گفته شده «اگر دنیا انگشتری بود هرمز نگین آن است»، رنج‌ها و محنت‌های فروانی را برای مردم این جزیره و مناطق همجوار به همراه آورد.

وی اضافه کرد: این رنج‌ها و محنت‌ها از ابتدای حضور پرتغالی‌ها در خلیج فارس و با قتل و کشتار فراوان مردم این منطقه در سال ۹۱۲ میلادی آغاز شد و رفتار بسیار ناپسند آنان در تشدید اقدام‌های مردم برای رسیدن به آزادی و مقابله با اشفالگران خارجی مؤثر بود و سرانجام دولت ایران توانست در زمان شاه عباس صفوی سلطه پرتغالی‌ها را از منطقه برچیند و آخرین سنگر آنان را هم به تصرف درآورده و از جزیره هرمز اخراج کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و هرمزگان با بیان اینکه هرمز تا کنون هیچگاه نتوانسته جایگاه مهم بازرگانی خویش را بازیابد، گفت: این جزیره هر چند از نظر موقعیت راهبردی و بازرگانی می‌تواند فعال باشد اما اکنون از نظر گردشگری دارای اهمیت فراوان است.

نوروزی یادآور شد: موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس در سه طبقه با زیربنای ۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع ساخته‌شده که شامل فضای عمومی، خدماتی، کتابخانه تخصصی و نمایشگاه در طبقه همکف و موزه بخش‌های مختلف اشیاه تاریخی، بازار سنتی، آزادسازی هرمز از دست نیروهای پرتغالی و بخش صید و صیادی مردمان جنوب و باستان‌شناسی در طبقه‌های دیگر است.

یاروان میراث تجلیل می‌شوند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یاوران میراث فرهنگی هم همزمان با روز ملی خلیج فارس در محل موزه مردم شناسی خلیج فارس مورد تجلیل قرار می‌گیرند و در همین روز هم پرچم جمهوری اسلامی ایران در قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز که باید آن را نماد استقلال خواهی و استعمارستیزی خواند برافراشته می‌شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار