قوانین و موانع دست و پا گیر صادراتی/ صادرات صادرکننده نمونه و کارآفرین برتر استان را به صفر رساند!\

قوانین و موانع دست و پا گیر صادراتی/ صادرات صادرکننده نمونه و کارآفرین برتر استان را به صفر رساند!

  • کد خبر: 2111101679
  • چاپ
  • انتشار: 22 آذر 1400 - 10:16

کشوری مانند ایران ظرفیت های گسترده ای در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنایع فولاد، معدن و صنایع دستی و بسیاری دیگر از صنایع دارد که هر کدام از این صنایع به شهرت، کیفیت و تنوع محصولات رسیده است ولی در بخش صادرات با چالش‌ها و موانعی روبه رو هستند.

اگر چه بخش صنعت مدت هاست با مشکلاتی چون تامین منابع مالی، ارزی و همچنین چالش های مالیاتی دست به گریبان است اما با توجه به توانایی‌ها در حوزه صادراتی برای تولیدات به ویژه تولیدات غیر وابسته به نفت به راحتی می‌توان شاهد رونق چرخه اقتصادی کشور بود و همچنین جوانان بسیاری را از بیکاری نجات داد و تولیدات داخلی را بیشتر و بهتر به تمام جهان شناساند.

در حال حاضر صادرکنندگان با مشکلات زیادی رو به رو بوده که باید برای رفع آنها از سوی دولت چاره اندیشی شود.

دو سوال اساسی که در ادامه سعی می کنیم پاسخی برای آن بیابیم و چاره جویی کنیم به شرح زیر است:

**ایجاد موانع در عرصه صادرات برای مجموعه ای که بیش از 50 درصد از ظرفیت تولیدی خود را در گذشته نه چندان دور صادر می کرد چه معنایی می تواند داشته باشد؟

**چرا صادر کنندگان علاوه بر تحریم های شدید بین المللی با چالش های ایجاد شده از سوی برخی از مدیران کشور مواجه اند؟

به گزارش استناد نیوز، اولین قدم دولت سیزدهم برای رفع مشکلات اقتصادی باید حذف موانع و قوانین دست و پا گیر تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد. در شرایطی که مجموعه های تولیدی کشور با تمام توان کیفی و قیمتی خود بازار خوبی از مشتریان بین المللی و همسایگان را تصاحب کرده بودند برخی سیاست های ناپخته باعث از دست رفتن این بازارها و درنتیجه عدم ورود ارز به چرخه اقتصاد کشور شده است.

در ادامه پای صحبت های صادرکننده و تولیدکننده نمونه استان می‌نشینیم تا ببینیم که چالش های ایجاد شده چه به روز این صنعتگرآورده است.

دکتر ظاهری

دکتر علی ظاهری تولید کننده و صادرکننده نمونه جویباری با  17 سال سابقه کاری خود در صنعت توانسته مجموعه های تولیدی بسیاری مانند گروه صنعتی فولاد جویباران، ایتافلز، مجموعه آب آفرین سبز روناک، تنسوتورال و شهاب مهر اطلس ایرانیان را راه اندازی و جوانان بسیاری را مشغول به کار کند، گلایه هایی نسبت به عدم تناسب قوانین و مقررات صادرات با وضع فعلی موجود در کشور دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

این کارآفرین نمونه توانسته با ایجاد مجموعه های تولیدی متعدد به صنعت نیمه جان کشور که تکیه شدید به فروش نفت دارد جانی دوباره ببخشد. در مجموعه های تحت نظر ایشان بالغ بر 150 نفر به صورت مستقیم و 300 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

تولیدات منسجم و کیفیت محصولات این مجموعه های تولیدی سبب شده که در سالیان گذشته صادرات گسترده ای به کشورهای cis، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشند.

دکتر ظاهری

اما علیرغم تلاش های بی دریغ این صادر کننده فعال، برخی مشکلات و چالش ها و قوانین غلط سبب شد تا کارت بازرگانی ایشان تعلیق شده و این مجموعه های تولید نتوانند همانند گذشته با صادرات محصولات تولیدی، ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشد.

این قوانین اشتباه و محدود کننده موجب شده تا صادرات به صورت مستقیم انجام نشود و پای دلالان و سودجویان را به این باز کند. دکتر ظاهری مانند دیگر تولیدکنندگان داخلی که با این چالش رو به رو هستند، خواهان حل هرچه سریع تر معضلات موجود در حوزه صادرات است.

دکتر ظاهری

از دیگر مشکلاتی که ایشان به آن اشاره دارند نرخ بالای سود تسهیلات بانکی و حامل های انرژی بوده که می طلبد دولت راه حل و عزمی جدی در رفع این موانع داشته باشد.

وقتی پای صحبت های این کارآفرین نمونه می نشینیم متوجه می‌شویم باتوجه به سطح تحصیلات و تجربه ای که ایشان در حوزه تولید داشته، توانست از تمامی چالش عبور کند اما قطعا برای حضور فعال در حوزه تولید و به ویژه صادرات نیاز مبرم به حمایت های مسئولان ذیربط دارد.

گردش مالی این مجموعه های تولیدی بالاست و سبب چرخش چرخ اقتصاد کشور و استان می شود به طوری که فقط در واحدهای فولاد جویباران و آب آفرین سبز روناک سالانه بالغ بر 10 میلیارد تومان حقوق و دستمزد پرداخت می گردد. در طرح های توسعه در حال انجام بالغ بر 6 هزارمتر مربع به فضای کاری این مجموعه ها افزوده شده و حداقل 200 نفر به صورت مستقیم وارد بازار کار خواهند شد.

دولت برای رسیدن به اهداف خود در جهش تولید نیاز به تولیدکنندگانی دارد که با ارتقای کیفیت و رشد تولید بتواند علاوه بر ایجاد اشتغال ، شرایط صادرات و ارز آوری را هم در کشور بهبود بخشند، اما قطعا عملی شدن همه این موارد نیاز به حمایت دولت است. علاوه بر انتظار بهبود شرایط در تهیه مواد اولیه و رفع موانع تولید و صادرات، از دیگر دغدغه های تولید کنندگان ، مالیات و بحث های بیمه ای می باشد که نیاز است در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود تا آنها نیز با خیال راحت در بخش درآمد های دولت و اشتغالزایی گام های موثری بردارند.

در پایان خاطر نشان میشویم که میانگین رشد اقتصادی سالانه کشور در ۱۵ سال گذشته کمتر از دو درصد و رشد سرانه کمتر از یک درصد بوده و برای تحقق رشد سالانه ۸ درصدی که هدف برنامه پنج ساله بود، باید الزاماتی فراهم شود. در این فرصت سعی شد بخشی از چالش هایی را که تولیدکنندگان و صادرکنندگان با آن دست به گریبان هستند به گوش مسئولان برسانیم. حالا در انتظار حرکت مسئولان در جهت رفع این موانع هستیم.

دکتر ظاهری



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار