مجلس در بودجه سال آتی تسهیلاتی برای حمل و نقل عمومی در نظر بگیرد\
  • شهردار تهران؛

مجلس در بودجه سال آتی تسهیلاتی برای حمل و نقل عمومی در نظر بگیرد

  • کد خبر: 2111101579
  • چاپ
  • تاریخ انتشار: دوشنبه, 19 مهر 1400

شهردار تهران بر لزوم افزایش سهم مترو از حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: مجلس در بودجه سال آتی تسهیلاتی برای حمل و نقل عمومی در نظر بگیرد.

به گزارش استناد نیوز و به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، علیرضا زاکانی روز دوشنبه در حاشیه مراسم بهره برداری از ایستگاه مترو شهید رضایی و ورودی دوم ایستگاه برج میلاد افزود: سهم مترو از ۷۵ درصد تردد از طریق حمل و نقل عمومی باید ۳۰ درصد باشد که در حال حاضر این سهم ۱۰ درصد است و سهم اتوبوسرانی نیز به ۲۳ درصد می رسد.

وی با بیان اینکه باید به سمت توسعه حمل و نقل ریلی بر محور مترو حرکت کنیم، یادآورشد: خط ۶ مترو باید تکمیل و با تاکید بر توسعه خطوط حمل و نقل ریلی، هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح شود. 

زاکانی اظهارداشت: با مدل‌های جدید توسعه مترو در خط ۱۰ باید با تقسیم و قطعه‌بندی مسیر، روند رشد خطوط مترو را سرعت دهیم چون تمرکز مدیریت شهری هم بر تکمیل خط  ۶ و ۷ و سرمایه‌گذاری برای سایر خطوط ( ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) است. 

شهردار تهران با تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای جدید برای تامین مالی مترو، گفت: باید از طریق مشارکت و امکاناتی که در اختیار شهرداری است، تامین مالی صورت گیرد اما به دلیل عقب افتادگی‌ها و انجام ندادن تعهدات از سوی شهرداری با بانک های شهر و رفاه، این نهاد نتوانسته از امکانات و سهم خود برای توسعه حمل و نقل عمومی به صورت مناسب استفاده کند. 

وی با اشاره به مشکلات مالی پیش‌روی توسعه مترو خاطرنشان کرد: شهرداری باید به تعهدات خود عمل کند تا بتوانیم از تسهیلات قبلی این ۲ بانک استفاده و این عقب افتادگی را جبران و همچنین برای موقعیت جدید از تسهیلات استفاده کنیم. 

زاکانی با اشاره به همکاری دولت جدید با شهرداری، اعلام کرد: دولت از سال‌های گذشته به تعهد پرداخت سهم ۵۰ درصدی خود در توسعه مترو و ۳۳ درصدی بلیت عمل نکرد اما دولت جدید بر انجام این تعهدات اهتمام دارد و این مساعدت در جلسه وزیر کشور درباره قطار ملی مشهود بود.

وی ابراز امیدواری کرد: با کمک دولت به توسعه خطوط مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی سرعت دهیم.

زاکانی ادامه داد: از طریق مجلس هم باید تسهیلاتی در بودجه ۱۴۰۱ و احکامی در برنامه هفتم توسعه کشور برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود تا بتوانیم سرعت خدمتگزاری را افزایش و کاستی‌های گذشته را نیز جبران کنیم. 

شهردار تهران درباره مبلمان شهری برای نابینایان، توضیح داد: کلان‌پروژه‌ای در شهر تهران با عنوان مناسب سازی شهر داریم تا بتوانیم از طریق آن به جانبازان، معلولان، بانوان و فرزندان آنان و کهنسالان به صورت ویژه خدمات دهیم و این موارد شامل حال روشندلان نیز می‌شود. 

وی با بیان اینکه در تهران ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رو وجود دارد، افزود: این در شرایطی است که هشت هزار کیلومتر از خیابان‌های تهران پیاده رو ندارد.

زاکانی تاکید کرد: اقدامات شهرداری در این زمینه باید هم ناظر به پیاده‌روها ‌و هم با در نظر گرفتن ابنیه مناسب‌سازی‌ها، انجام شود و این موضوع تا آنجا اهمیت دارد که یکی از مشاوران را برای پیگیری امور مربوط به مناسب‌سازی به ویژه در پیاده‌روها مامور کرده ام. 

شهردار تهران گفت: ایستگاه شهید رضایی که امروز افتتاح شد، به زیرساخت‌هایی از جمله خطوط راهنما و نشانگاه‌های مختلف مجهز است تا روشندلان بتوانند به بهترین نحو از آن استفاده کنند؛ در واقع اصل بر این است که بدون مناسب سازی، ایستگاهی افتتاح و کار عمرانی انجام نشود تا کاستی‌ها گذشته نیز جبران شود.

هر ایستگاه مترویی که قابلیت بهره برداری دارد نباید تا زمان افتتاح رسمی متوقف شود

همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم افتتاح رسمی ایستگاه شهید رضایی از خط ۶ متروی تهران گفت: طبق دستور شهردار هر ایستگاهی که قابلیت بهره برداری دارد، نباید تا زمان افتتاح رسمی متوقف شود.

سیدمجتبی شفیعی با تاکید بر اهمیت بهره برداری از ایستگاه شهید رضایی گفت: محدوده نزدیک به این ایستگاه دارای بافت جمعیتی متراکم و پرترددی است و وجود یک ایستگاه مترو در این منطقه امری ضروری بود که خوشبختانه امروز بهره برداری رسمی از آن با حضور شهردار تهران انجام شد و پیش بینی می‌شود یکی از پُرمسافرترین ایستگاه های متروی تهران باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه ایستگاه شهید رضایی از خط ۶ متروی تهران از چند روز قبل مورد بهره برداری قرار گرفته است، افزود: طبق دستور شهردار تهران هر ایستگاهی که قابلیت بهره برداری دارد، نباید تا زمان افتتاح رسمی متوقف شود و باید برای تسریع جهت رفاه حال شهروندان مورد بهره برداری قرار گیرد.

شفیعی ادامه داد: حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در مرحله نخست و حدود ۵۰ میلیارد تومان دیگر برای ورودی بعدی هزینه شده که در مجموع ایستگاه شهید رضایی با اعتباری ۳۰۰ میلیارد تومانی ساخته شده است.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ایستگاه شهید رضایی از خط ۶ مترو دارای زیربنای حدود ۹ هزار و۵۰۰ مترمربع در عمق ۲۴ متری از سطح زمین، ۶ دستگاه آسانسور و هشت رشته پله برقی است.

همچنین ایستگاه شهید رضایی، سیزدهمین ایستگاه خط ۶ مترو محسوب می‌شود که در خیابان هفده شهریور، پایین‌تر از میدان خراسان واقع شده است.



telegramestenadnews

نظر دادن

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

آخرین اخبار