پینه‌های مانده بر سفال / سفالگری هنری که خریدار ندارد\

پینه‌های مانده بر سفال / سفالگری هنری که خریدار ندارد

  • کد خبر: 2111100436
  • چاپ
  • انتشار: 07 مهر 1399 - 16:23

به گفته هنرمندان عرصه سفالگری به دلیل بی توجهی مسئولین چرخ کارگاه های سفالگری در کلاگر محله جویبار از حرکت ایستاده و سفالینه های زیبای این هنرمندان در بازارهای بومی و محلی مازندران خریداری ندارد.

در سال هایی نه چندان دور کلاگرمحله جویبار را با نام هنرمندان سفالگر آن می شناختند. سفالگران ماهر و زبردستی که در سالیان طولانی سفال های بسیار زیبایی را با نقش و نگارهای متنوع از خود به یادگار می گذاشتند.

امروز این هنر رو به فراموشی رفته و تنها دو هنرمند باقی مانده از این هنر چندصد ساله در کارگاه های نمور و تاریک خود و در بدترین شرایط کاری مشغول به کارند و آثار خود را برای فروش به دیگر استان ها عرضه می کنند.

مهم ترین نکته ایی که هنرمندان عرصه سفال در کلاگر محله به آن اشاره می کنند بی توجهی مسئولین و عدم حمایت از هنر چند صد ساله سفالگری است.

بی توجهی مسئولین به هنرمندان

رمضان علی چینی ساز هنرمند 64 ساله جویباری که همانند دیگر نسل های خود در همان منطقه کلاگر محله ساکن است و حرفه خود را در دوران کودکی از پدر خود آموخته و در کنار پدربزرگ، پدر و عموها چرخ های سفالگری را گردانده و امروز به یکی از هنرمندان مطرح این هنر مشغول به فعالیت است.

وی با اعلام اینکه متاسفانه شرایط سخت کار و حمایت نشدن از مسئولان ذی ربط ذوق و علاقه کار را از ما گرفته است، گفت: متاسفانه در این چند سال اخیر هیچ اتفاق خوشایندی برای ما هنرمندان صنایع دستی نیوفتاده است.

چینی ساز که بیشتر تولیدات خود را به صورت خام به فروش می رساند و به شهرهای و استان های مختلف هم ارسال می کند، افزود: چند سالی است که کوره کارگاه من با مشکل مواجه شده و این مساله را به گوش مسئولان رسانده ام اما اقدامی انجام نداده اند.

این هنرمند چیره دست سفالگری از بی توجهی مسئولین گله کرد و گفت: با تمام احترامی که برای مسئولان مربوطه قائل هستم اما در واقع آنها هیچ نگاهی به من و تولیدات هنری ام نداشته اند.

یاسر فکوری دیگر هنرمند این عرصه که بیش از 25 سال به هنر سفالگری مشغول است با بیان اینکه هیچ گاه از سوی مسئولان حمایت نشده ایم، گفت: تنها چیزی که بنده را در این شغل ماندگار کرده، عشق و علاقه فردی بنده به این هنر بوده است.

وی که کارگاهش از زمان شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است، توضیح داد: به دلیل نبود مسافر و گردشگر محصولات تولیدی این کارگاه به فروش نرفته است.

این هنرمند با اشاره به اینکه تاکنون هیچ تسهیلات کم بهره ایی به بنده تعلق نگرفته، افزود: متاسفانه با شیوع این بیماری مشکلات ما هم دو چندان شده است.

ارائه مواد اولیه و تجیهزات کارگاهی برای هنرمندان برجسته

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندارن با بیان اینکه چینی ساز و فکوری دو هنرمند برجسته این استان در عرصه سفالگری هستند، افزود: باید فرقی بین این هنرمندان چیره دست و دیگر هنرمندان باشد و باید سعی کنیم مواد اولیه و تجهیزات کارگاهی را به صورت رایگان در اختیار این هنرمندان قرار دهیم.

حسین ایزدی با اشاره به اینکه حدود 12 هزار هنرمند داریم، گفت: بودجه دولتی کفاف حمایت از این هنرمندان را به ما نمی دهد اما ما تلاش می کنیم تا در حد توانمان از آنان حمایت کنیم.

خبر خوش معاون صنایع دستی به هنرمندان در خصوص بیمه

معاون صنایع دستی مازندران با بیان اینکه طبق قانون تمام هنرمندانی که دارای پروانه هستند باید بیمه شوند، افزود: اما سهیمه داده شده بسیار پایین است، در سال گذشته 6 هزار متقاضی داشته ایم که تنها 180 نفر بیمه شده اند.

ایزدی بیان کرد: خوشبختانه با تفاهم نامه ایی که با بیمه عشایری و روستایی داشته ایم هنرمندان می توانند با پرداخت سالیانه 580 هزار تومان از خدمات بیمه ایی بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات مشاغل خانگی، کرونایی و پشتیبانی به هنرمندان صنایع دستی پرداخت می شود، گفت: از هنرمندان و چهره های برجسته هنری انتظار داریم در نمایشگاه ها حضور پرشورتری داشته باشند تا هنر آنان به جوانان و علاقه مندان به هنر صنایع دستی شناسانده شود.

ایزدی در پایان در خصوص مشکل خرابی کوره سفالگری و تجهیزات کار هنرمندان، گفت: با ارائه درخواست از سوی این هنرمندان تسهیلاتی کم بهره در قالب، مرمت و تجیهز و تعمیر کارگاه ها در اختیارشان قرار می گیرد.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار