به گزارش استناد نیوز، احمد مرادی عضو فراکسیون صنایع دریایی مجلس در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه صنایع دریایی در بندرعباس با اشاره به اهمیت استان هرمزگان در صنایع دریایی با دارا بودن ۱۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و ۶۰ درصد انرژی و ذخایر نفتی دریایی کشور و همچنین تسلط بر مهمترین تنگه دریایی منطقه که نقش بسزایی در حمل و نقل دریایی و صنایع مربوطه دارد، گفت: دولت بر اساس برنامه ششم مکلف به استفاده از ظرفیت های دریایی از جمله گردشگری دریایی، تجارت و حمل و نقل دریایی و توسعه بنادر شده است که در این راستا باید علاوه بر توسعه بندر شهید رجایی، بندر شهید بهشتی چابهار نیز به هاب دریایی منطقه تبدیل شود.
وی با اشاره به اهمیت توسعه ظرفیت های صیادی استان های ساحلی افزود: بارها به وزیر جهاد کشاورزی درباره حضور کشتی های صیادی چینی در آب های ایران تذکر داده ایم که سبب شده اند تا سهم ما از صیادی در منطقه صفر شود، در حالی که با این ظرفیت می توانستیم مشکل اقتصاد استان و حتی استان های دیگر را حل کنیم.
مرادی به اهمیت تأمین سوخت قایق های صیادی اشاره کرد و گفت: به رئیس جمهور نیز در خصوص مشکل سهمیه سوخت قایق های صیادی پس از افزایش قیمت بنزین تذکر داده ایم، ولی در دولت به میزان سوخت قایقهای صیادی توجه نشده است، این در حالی است که ۳۰ هزار خانوار در استان هرمزگان با استفاده از ۱۱ هزار فروند قایق صیادی ارتزاق می کنند.
عضو فراکسیون دریایی مجلس به سهم ناچیز ایران از بانکرینگ سوخت اشاره کرد و یادآور شد: در حالی که در برنامه ششم تکلیف شده که تا پایان این برنامه در سال ۱۴۰۱ سهم ایران از بانکرینگ سوخت در منطقه به ۵۰ درصد برسد، در حال حاضر این سهم کمتر از ۱۰ درصد است و بیشترین سهم را کشورهای حاشیه خلیج فارس از بانکرینگ سوخت به خود اختصاص داده اند.
وی ادامه داد: دولت مکلف به ایجاد سالانه یک میلیون شغل است اما تاکنون در بهترین حالت سالانه حداکثر ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است.
به گفته عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس، سازمان های متعدد حوزه دریایی باید با یکدیگر همسو شوند تا خروجی بهتری در حوزه صنایع دریایی داشته باشیم.
سهم ایران از بازار بانکرینگ سوخت در منطقه کمتر از۱۰درصد است
عضو فراکسیون دریایی مجلس گفت: سهم ما از بانکرینگ سوخت کمتر از ۱۰ درصد بوده و بیشتر بازار این خدمات را کشورهای حاشیه خلیج فارس به خود اختصاص داده اند.