تامین ۳۷۱ هکتار زمین برای انتقال روستاهای آسیب دیده از سیل\
  • دبیر کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خبر داد:

تامین ۳۷۱ هکتار زمین برای انتقال روستاهای آسیب دیده از سیل

  • کد خبر: 219910
  • چاپ
  • انتشار: 07 آبان 1398 - 13:01

استناد نیوز، دبیر کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده، از تامین ۳۷۱ هکتار زمین از اراضی ملی برای جابجایی روستاهای سیل زده کشور خبر داد.

 

 به گزارش استناد نیوز، مهدی جمالی نژاد،در ششمین جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده اظهار کرد: در ششمین جلسه قرارگاه که هفتم شهریورماه که به ریاست وزیر کشور تشکیل شد، مسوولیت پیگیری چند مصوبه به کمیته بازسازی و نوسازی این قرارگاه واگذار شد که یکی از آنها بررسی موضوع جابجایی روستاهای آسیب دیده از سیل ابتدای سال بصورت موضعی و کلی بود و در این زمینه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از طریق پژوهشکده سوانح طبیعی این بنیاد موظف به انجام مطالعات مربوط به این موضوع شد.

وی افزود: در حوزه جابجایی روستاها، بخشی از روستاها نیازمند جابجایی موضعی و بخشی دیگر نیازمند جابجایی کلی بوده اند که برای این جابجایی ها در برآورد اولیه نیاز به ۳۷۱ هکتار زمین بود که از اراضی ملی تامین گردید.

جمالی نژاد اضافه کرد: در این زمینه مقرر شد بنیاد مسکن بر مبنای مطالعات صورت گرفته، آمار دقیق جابه جایی های موضعی و اراضی موردنیاز و همچنین جابه جایی کلی روستاهای آسیب دیده را به کمیته بازسازی و نوسازی ارایه نماید.

دبیر کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده در ادامه با بیان اینکه بررسی پیشرفت برنامه نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده دیگر دستورکار جلسه اخیر کمیته بازسازی و نوسازی بود، اظهار کرد: ارزیابی واحدهای آسیب دیده در سیل اخیر مشخص نمود که به ۱۳۷ هزار و ۷۰۱ واحد در ۲۱ استان خسارت وارد شد که از این تعداد ۸۴۵۲ واحد نیازمند احداث در شهرها و ۵۸ هزارو ۲۶۶ واحد نیز نیازمند احداث در روستاها و واحدهای تعمیری شهری و روستایی ۷۰ هزارو ۹۸۲ واحد می باشد.

وی افزود: مقرر شد با توجه به اقدامات صورت گرفته؛ واحدهای تعمیری شهری و روستایی از نظر قرارگاه و بنیاد مسکن، به عنوان مجری کار، پایان یافته تلقی شود.

دبیر کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده اضافه کرد: در خصوص واحدهای احداثی، حسب تسهیلاتی که به بنیاد مسکن جهت پرداخت به آسیب دیدگان تخصیص یافته مقرر شد تا پایان سال جاری نسبت به اتمام کلیه واحدهای مسکونی آسیب دیده نیازمند نوسازی و احداث مجدد، اقدام عاجل و برنامه ریزی شده، معمول گردد.

جمالی نژاد بررسی بازسازی راههای مواصلاتی شامل راههای اصلی و راههای روستایی را دیگر دستورکار جلسه اخیر کمیته بازسازی و نوسازی عنوان نمود و گفت: در حوزه راههای مواصلاتی حدود ۱۸ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی، ۱۱۴۱۵ دستگاه پل و ابنیه فنی براثر سیل اخیر دچار خسارت شده اند.

وی افزود: در جلسه دوم تیرماه سال جاری هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با اختصاص مبلغ ۳۹ هزار و ۲۰۱ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از محل منابع قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای بازسازی بخش‌های خسارت‌دیده ناشی از سیل سال ۱۳۹۸ در سطح ملی و استان‌های حادثه دیده کشور موافقت شد که بر این اساس مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال بابت خسارت‌های ناشی از سیل به زیرساخت‌های حوزه راه و شهرسازی اختصاص یافت.

جمالی نژاد ادامه داد: در این جلسه مسائل و مشکلات مربوط به فرایند پیشرفت کار مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به ضرورت تسریع در این فرایند مقرر شد هماهنگی لازم با سازمان برنامه و بودجه کشور و واحدهای استانی این سازمان برای مبادله موافقتنامه های مربوط به اجرای پروزه های عمرانی این بخش در اسرع وقت انجام شود.

دبیر کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده در ادامه به خسارات وارده به زیرساختهای آب و برق اشاره نمود و گفت: در سیل اخیر زیر ساخت های آب و برق در استانهای متاثر از سیل شامل ۱۰۰ باب مخرن ذخیره آب، ۱۱۵ ایستگاه پمپاژ و ۲۳۳ کیلومتر خطوط انتقال آب و ۳۳ تصفیه خانه آب می باشد. ۲۸۸۰ کیلومتر شبکه برق و ۹۸۶ پست برق و ۱۶۲۴ دکل انتقال دچار تخریب شده است.

جمالی نژاد افزود: برای ترمیم زیر ساخت ها در حوزه زیرساخت های آب و برق و راه و مسکن دولت نسبت به تصویب مصوبات لازم اقدام نموده است و در جلسه دوم تیرماه سال جاری هیئت وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ ۱۴ هزار و ۲۰۱ میلیارد ریال برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل به زیرساخت‌های وزارت نیرو (حوزه آب، برق و فاضلاب) تخصیص یافت و مقرر شد به دلیل اهمیت موضوع هماهنگی های لازم با سازمان برنامه و بودجه کشور و واحدهای استانی این سازمان برای مبادله موافقتنامه های مربوط در اسرع وقت انجام شود.

وی در ادامه گفت: در این جلسه مقرر شد وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو، گزارش آخرین پیشرفت بازسازی زیرساختهای آسیب دیده از سیل را که از محل منابع داخلی این دستگاه ها انجام شده را به کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیلزده ارایه نمایند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور همچنین گفت: در این جلسه مقرر شد از ظرفیت استان های معین به ویژه در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان برای اعزام ماشین آلات عمرانی مورد نیاز با هدف تسریع و اجرای زیرساخت ها و همچنین لایروبی رودخانه ها و مسیل ها استفاده شود.

جمالی نژاد اضافه کرد: با توجه به اهمیت تامین قیر برای پروژه های راه سازی، مقرر شد قرارگاه تمهیدات لازم را به منظور تامین حداقل ۳۰ هزار تن با هماهنگی وزارت نفت به عمل آورد.

وی ادامه داد: مقرر شد در اولویت بندی پروژه های بازسازی و نوسازی زیرساخت ها توسط وزارت راه و شهرسازی به گونه ای عمل شود که کارهای عمرانی مربوط به راه و تاسیسات مهم در اولویت قرار گیرد.

جمالی نژاد افزود: مقرر شد سازمان برنامه و بودجه نیز تخصیص اعتبارات مربوط به مصوبات هیئت وزیران را ۱۰۰ درصد در نظر بگیرد و مراتب را به دستگاه های اجرایی مربوطه ابلاغ نماید.

وی در پایانگفت: در پایان جلسه مقرر گردید تا دستگاههای اجرایی نسبت به ارائه گزارش پیشرفت پروژه های عمرانی در حال بازسازی و نوسازی و وضعیت مبادله موافقت نامه آنها اقدام نماید و وزارت کشور پیگیری های لازم را برای تسریع در این فرایند انجام دهد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار