به گزارش استناد نیوز به نقل از مهر، حسام میرآرمندهی موسس نقشه و مسیریاب بومی «بلد» امروز در نشست خبری از توسعه این اپلیکیشن با هدف کاهش ترافیک در کلانشهرها و افزایش رفاه عمومی خبر داد.
وی با بیان اینکه در این اپلیکیشن بومی امکان دریافت اطلاعات و عکس از نقاط پرمراجعه روی نقشه ممکن شده است، افزود: در نقشه «بلد» امکان مشارکت افراد در اطلاع رسانی مکان ها و نیز استفاده از نقشه آفلاین در صورت عدم پوشش اینترنت فراهم شده است.
میرآرمندهی به امکانات این اپلیکیشن بومی در اضافه کردن مناطق پرخطر در شرایط بحران اشاره کرد و گفت: برای مثال فروردین امسال با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، با اضافه کردن مناطق پرخطر تهران در زمینه سیل اطلاع رسانی های مناسبی روی نقشه «بلد» ارائه شد.
وی گفت: امکان استفاده از دستیار صوتی نیز روی این اپلیکیشن بومی فراهم شده و به زودی این دستیار صوتی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی فعالیت خواهد کرد که با توجه به صدایی که از کامپیوتر تولید می شود، دقت مسیریابی صوتی را بالا می برد. در همین حال ویژگی تغییر زبان در این اپلیکیشن فراهم شده است و «بلد» زبانهای ترکی، عربی و کردی (به زودی) را نیز پوشش میدهد.
میرآرمندهی جمع آوری اطلاعات با خودروهای تصویربرداری و استخراج داده های محلی با یادگیری ماشین از جمله استخراج تابلوهای راهنمایی و رانندگی و مغازه ها با هوش مصنوعی را از جمله امکانات این اپلیکیشن عنوان کرد و در مورد ماموریت های آینده اپلیکیشن « بلد» نیز گفت: بهینه سازی فرآیند پیدا کردن و رفت و آمد و تعامل با مکان های فیزیکی در کنار افزودن تصاویر ماهواره ای با تعامل با شرکتهای خارجی و نیز جمع آوری تصاویر هوایی با پرواز های پهپاد و نیز تصاویر سه بعدی و اطلاع رسانی از جهت های جغرافیایی روی نقشه از جمله امکاناتی است که به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد.
وی گفت: با همکاری با سازمان های مختلف از جمله راهنمایی و رانندگی، با استفاده از نقشه می توان دقت ترافیک را بالا برد و منابع ترافیکی را از طریق هوش مصنوعی افزایش داد. به بیان دیگر از طریق این فناوری، در آینده میتوان به افزایش کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ و کلان شهرها کمک کرد.
میرآرمندهی با بیان اینکه وضعیت حمل و نقل تهران در جایگاهی پایینی در میان کشورهای جهان قرار دارد و دوربینهای کنترل ترافیک ما تنها نام هوشمند را یدک کشیده و از هوش ابتدایی بهره می برند، اضافه کرد: اما در کشوری مانند چین با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و نقشه های مسیریاب موفق به افزایش کیفیت حمل و نقل شده اند. به این معنی که هوش مصنوعی می تواند بدون نیاز به عریض کردن خیابانها و پل زدن روی اتوبانها به کاهش ترافیک و افزایش کیفیت حمل و نقل کمک کند.
وی با اشاره به اینکه نقاط پرمراجعه در این مسیرباب «بلد» چهار برابر گوگلمپ در ایران است و این نقشه بومی بیش از ۱۵۰ میلیون مسیر مختلف را پیشنهاد می دهد تاکید کرد: با کنترل هوشمند دوربینهای راهنمایی رانندگی و مسیریابی ترکیبی اینترنتی «بلد» میتوان بدون احداث اتوبان یا خیابان جدید، کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد.
میرآرمندهی گفت: با سازمان راهداری نیز وارد مذاکره شده ایم تا با استفاده از اطلاعات ۱۴۰۰ دوربین جاده ای، ارائه اطلاعات به کاربران را بهبود دهیم.
وی در مورد توسعه نسخه IOS این اپلیکیشن نیز گفت: فعلا تمرکز خود را روی اندروید داریم و تلاش میکنیم راه پایداری برای سرویس IOS نیز پیدا کنیم اما به زودی نسخه وب این اپلیکیشن راه اندازی می شود.
مسیریابی ترکیبی حمل و نقل عمومی با اپلیکیشن
در این نشست محمد رازقی مدیر محصول سرویس حمل و نقل عمومی در نقشه و مسیریاب بلد نیز گفت: در تهران حداقل ۴۰ درصد سفرهای روزانه با استفاده از حمل و نقل عمومی انجام میشود و این رقم طبق سند توسعه شهری به ۷۵ درصد برسد. اما شواهد نشان می دهد که به دلیل عدم کیفیت حمل و نقل عمومی در سال های اخیر، این عدد تغییر چندانی نداشته است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون تهران دارای ۷ مترو، ۵۴۷ خط اتوبوس و ۱۲۸۸ خط تاکسی است، گفت: خطوط اتوبوس ۵۳۰۰ کیلومتر و خطوط تاکسی مسافت ۱۲ هزار کیلومتر را در طول روز طی می کنند. این امر نشان میدهد با استفاده از تاکسی و اتوبوس می تواند مسیریابی مناسبی برای حمل و نقل عمومی داشت. اما به دلیل مشکلات زیرساختی سیستم حمل و نقل و عدم برنامه ریزی مناسب برای مسیربهینه، مردم کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.
رازقی گفت: نقشه و مسیریاب بومی «بلد» امکان مسیریابی حمل و نقل عمومی به صورت مرحله به مرحله را برای کاربران فراهم کرده است که این سرویس برای مهرماه امسال و بازگشایی مدارس می تواند به کمک کاهش معضل ترافیک بیاید.
به گفته وی، سرویس مسیریابی ترکیبی «بلد»، مسیر بهینه را به کاربران پیشنهاد خواهد داد. این مسیریابی ترکیبی از پیشنهادات استفاده از تاکسی، مترو و اتوبوس برای حمل و نقل عمومی است که با توجه به تعیین هزینه، زمان سفر، مقدار پیاده روی و تعداد تعویض وسیله نقلیه، بهینه سازی سازی سفر را برای کاربر ممکن میکند.
وی گفت: این سرویس کاملترین پشتیبانی از سیستم حمل و نقل عمومی است که همانطور که در مسیر یابی خودرو روی نقشه، امکان ارائه اطلاعات مسیر به صورت مرحله به مرحله برای کاربر فراهم است. در حمل و نقل عمومی نیز کاربر می تواند از این امکان استفاده کند.
مدیر محصول نقشه فارسی حمل و نقل عمومی تاکید کرد: تا پیش از این سرویسی مانند «گوگل مپس» تنها نشان دهنده مسیر به کاربر بود اما با ایجاد مسیریابها، امکان استفاده از مسیریابی مرحله به مرحله برای کاربر روی نقشه اضافه شد. هم اکنون نیز نقشه «بلد» این امکان را فراهم کرده که مسیریابی به صورت مرحله به مرحله در حمل و نقل عمومی صورت گیرد. به این ترتیب کاربران می توانند برای رسیدن به مقصد از اطلاعات پیشنهادی نقشه برای مسیرهای تاکسی، مترو و اتوبوس به صورت ترکیبی استفاده کنند.
وی امکان جمعسپاری سرویس را نیز از دیگر قابلیتهای «بلد» عنوان کرد و گفت: قرار است وسایل حمل و نقل جدیدی مانند تاکسیهای گردشی یا دوچرخههای اشتراکی هم به این نرمافزار اضافه شود.