به گزارش استناد نیوز، ساخت ایرباس آ-۳۲۱ از سال ۱۹۸۹ آغاز شد و نخستین بار در ۲۰ اسفند ۱۳۷۳ (۱۱ مارس ۱۹۹۳) به پرواز درآمد. این هواپیما از گروه هواپیماهای ایرباس سری آ-۳۲۰ به حساب میآید. دیگر هواپیماهای این سری عبارتند از: ایرباس آ-۳۱۸، ایرباس آ-۳۱۹ و ایرباس آ-۳۲۰.
طبق گفته مدیرعامل ایرانایر، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از اولین فروند ایرباس 321 به عنوان هواپیمایی 190 نفره که با رجیستر EP-IFA از سازمان هواپیمایی کشوری گواهینامه ثبت اخذ کرده است، در مسیرهای داخلی استفاده خواهد کرد، البته ظرفیت انجام پروازهای خارجی را دارد اما برنامهریزی شده است این ایرباس فعلاً در پروازهای داخلی پرواز کند.
ابعاد بدنه ایرباس 321 به ترتیب برای طول 44.51 متر، عرض 3.95 متر، فاصله دو سر بال 35.8 متر و ارتفاع آن از دم تا زمین 11.76 متر است.
برد این هواپیما حدود 5 هزار و 950 کیلومتر و سرعت بهینه این هواپیماها در مقیاس زمینی حدود 829 کیلومتر بر ساعت است.
دو موتور توربوفن که هرکدام توانایی تولید حداکثر 33000 پوند نیرو را دارند می توانند سرعت این هواپیما را به 829 کیلومتر بر ساعت برسانند. این هواپیمای باریک پیکر توسط دو خدمه پرواز هدایت میشود و حداکثر وزن برخاست آن 93.5 تن است.
طی قراردادی که برای خرید 100 فروند هواپیما با ایرباس انعقاد شده است 46 فروند از این نوع ایرباس تحویل ایران خواهد شد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر میانگین سن ناوگان ایران ۲۳ سال است که این سن بسیار بالاست و باید هرچه سریعتر ناوگان هوایی ایران نوسازی شود که با اجرایی شدن قراردادهایی که پس از توافق هسته ای صورت گرفته این مهم محقق خواهد شد.