به گزارش استناد نیوز به نقل از تسنیم، سید جواد حسینی در نشست خبری با رسانهها که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: هفدهم مرداد ماه در لرستان بودم و از 25 خبرنگار در مراسم افتتاحیه سالن هزار نفری فرهنگیان تقدیر کردیم.
وی افزود: از سه منظر به خبرنگاری نگاه میکنم و بین آنها و معلمان ارتباط عمیق وجود دارد و معلمان رشد افکار عمومی هستند و با آگاهی بخشی دولت، نقشهای رشدمدار و آگاهی سازی جامعه را بر دوش میکشند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: خبرنگاران بهترین حلقه واسط بین مردم و دولت هستند از یک سو سیاستهای دولتها را به مردم و از سوی دیگر مشکلات مردم را به دولتها منتقل می کنند و مهمترین نقش را در کاهش شکاف دولت و ملت دارند.
کاستیهای تعلیم و تربیت را به ما گوشزد کنید
حسینی تصریح کرد: در آموزش وپرورش باید پیوند بین حاکمیت و دولت را هدفگذاری کنیم و باید جامعه را حساس کنیم و مشارکت جامعه و اولیا را برانگیزیم و خبرنگاران عامل اصلی پیوند صاحب نظران و اولیا با آموزش و پرورش هستند. برای داشتن مدرسه با کیفیت باید مدارس را به جامعه و جامعه را به مدرسه تبدیل کنیم و ضمن ارج نهادن و تقدیر مقام رسانه، قدرشناسی مهمتر آن است که زمینه اتصال آنها را به همه لایههای سازمانی فراهم کنیم و سازمانهای ما شیشهای شکل شوند و همه لایههای اطلاعاتی آنها را به رسانه متصل کنیم. اولین اقدام من در آموزش و پرورش استقرار روابط عمومی و شورای اطلاع رسانی بود و به مدیران کل ابلاغ کردیم به هیچ عنوان از رسانه شکایت نکنند و کارگروهی تشکیل شود و در آنجا به روش مفاهمه حل شود و پیگیری قضایی انجام نشود و ما میگوییم انتقاد خوب است و حتی نمیگوییم سازنده و از شما میخواهیم تمام ناکاستیهای نظام تعلیم و تربیت را به ما گوشزد کنید که بهترین هدیه شما به ما روشن کردن کاستیها در بحث تعلیم و تربیت است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نخستین برنامه بنده اجرای متوازن سند تحول بنیادین است، گفت: سند تحول 5 آموزه دارد، نظام تعلیم و تربیت ما تک ساحتی و متمرکز بر آموزش است و پرورش را کمتر مورد توجه قرار میدهد و تعلیم و تربیت تمام ساحتی مدنظر است، نگاه به معلولها به جای علتها یکی از مشکلات است و دومین آموزه سند چرخشهای تحول آفرین است که نظام تعلیم و تربیت را از سلیقهگرایی و شتاب زدگی دور میکند و باید از نهاد آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سومین مشکل نظام تعلیم و تربیت تقلیلگراییهای هویتی و بحران هویت است و ایران اسلامی و هویت ملی و دینی باید به شکل ترکیبی دیده شود و یکی از آموزههای سند هویت ترکیبی به صورت ملی و دینی است.
حسینی اضافه کرد: عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزههای چهارم و پنجم سند تحول است و برای تحقق آن ساختارهایی در نظر گرفته شده است از جمله 6 خرده نظام که عملیاتی، تدوین و تصویب شده است و معاونان وزارتخانه براساس تعلیموتربیت تمام ساحتی با 160 راهکار تدوین کردهاند و 670 برنامه طراحی شده است و به 760 منطقه آموزشی ابلاغ شده است تا بومیسازی شود و یک نگاه به آموزهای سند این است که به صورت تجویزی و اقناعی باشد که حالت اقناعی برای ما در اولویت است و چهار میز برای اجرای سند تحول با حضور تمام شرکا یعنی اولیا دانش آموزان معلمان و مربیان مدارس ایجاد شده است و بخش زیادی از برنامه ها به صورت تجویزی به مدارس ارائه میشود.
وی گفت: لایه نهادی سند تحول یعنی تقسیم کار ملی که بخشهای مختلف در اجرایی سازی آن همراهی کنند و 50 تا 60 درصد برنامههای سند که وارد مدارس میشود نوآورانه است، 25 درصد تقویتی و 25 درصد ترکیبی است و به هیچ عنوان آموزهای سند را نباید تضعیف و تحریف و کوچک انگاری کنیمو عزم درون سازمانی و برون سازمانی را برای اجرای سند جزم کنیم و داشبورد مدیریتی سند تحول تدوین شده است و نقاط کور، خاکستری، قرمز و سفید که میزان پیشبرد برای اهداف را مشخص میکند، رصد می شود و برای امسال 82 برنامه اولویت دار را مدنظر داریم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وقتی وارد آموزش و پرورش شدم اولین برنامه پیش رو اوقات فراغت بود و امروز 40 برنامه اوقات فراغت با مشارکت بیش از 4 میلیون دانشآموز انجام میشود.
حسینی با اشاره به پروژه مهر گفت: تا الان 80 درصد دانشآموزان ثبتنام کردهاند و بیش از دو هزار اکیپ بازرسی فرستادمی و 4 هزار شکایت مردمی داشتیم که 10 درصد مربوط به دریافت پول توسط مدارس دولتی، 4 درصد به دلیل عدم ثبتنام در مدارس محدوده محل زندگی و 4 درصد شهریه مدارس غیردولتی و با 16 مدیر برای تخلفات برخورد و 15 نفر عزل شدهاند.
وی ادامه داد: 142 میلیون جلد کتاب چاپ و تدوین شده است و اول مهر دانشآموزان بدون کتاب نمیمانند و برای همه آنها ارز دولتی گرفتهایم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: 80 درصد معلمان آموزشهای ضمن خدمت را دریافت و تا 15 شهریور به 100 درصد میرسد و دو هزار پروژه در قالب 10 هزار کلاس درس اول مهر افتتاح میشود و 1400 مدرسه در سیل آسیب دیدند و 270 مدرسه کامل تخریب و ساخت مدارس سه تا 5 کلاس شروع شده و اول مهر آماده میشوند و مابقی تا آخر سال تحویل میشوند .اعلام کردم اول مهر پایان مدارس خشتی و گلی را جشن میگیریم ابتدا گفتم به جز سیستان و بلوچستان و دستکم از 400 مدرسه خشتی 160 تعداد در سیستان بود و با خیران و کارشناسان سه روز به سیستان میرویم تا در آنجا نیز پایان مدارس خشتی را داشته باشیم و پایان مدارس نفتی را داریم و 24 هزار کلاس درس با هزینه 300 میلیارد تومان با بخاری هوشمند جایگزین و اگر علمک گاز نرفته باشد بخاری تابشی جایگزین میشود.
حسینی تصریح کرد: شعار ما این است اول مهر هیچ کلاسی بدون معلم نباشد و 17.5 درصد دانشآموزان افزایش مییابد اول مهر 60 هزار معلم بازنشسته و ورودیهای ما در مجموع 20 هزار نفر خواهد بود و تلاش میکنیم 10 تا 13 هزار نیرو از حقالتدریسها و آموزشیاران نهضت تبدیل وضعیت استخدامی داشته باشیم و 5 هزار نیروی خدماتی هم جذب خواهیم کرد.
وی گفت: برای جبران کمبود معلم 15هزار بازنشسته استمرار خدمت مییابند و آموزشیاران نهضت در قالب حقالتدریس جذب میشوند، تدریس معاون و معلم که 10 هزار نفر، سرباز معلم سه هزار و طرح خرید خدمات 16 هزار دانشآموز و امسال درس آمادگی دفاعی را هم در قالب خرید خدمات به سپاه می دهیم و تا اول مهر 100 هزار نفر معلم تمام وقت میشوند همچنین دو میلیون و 480 هزار نفر با شاغلان به صورت حقالتدریس جبران خواهیم کرد و تا پایان مرداد صدور ابلاغ معلمان انجام میشود و در 20 تا 25 شهریور انتقال اضطراری معلمان را داریم.