راهكارهاي ساده براي حذف جريمه 16درصدي مشتركان پرمصرف\

راهكارهاي ساده براي حذف جريمه 16درصدي مشتركان پرمصرف

  • کد خبر: 216872
  • چاپ
  • انتشار: 12 خرداد 1398 - 07:35

استنادنیوز؛ معاون برنامه ريزي واموراقتصادي توانير از راهكارهاي ساده براي حذف جريمه 16درصدي مشتركان پرمصرف خبرداد.

به گزارش پايگاه خبري توانير دكتر مصطفي رجبي مشهدي معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي توانير با اشاره به افزايش مصرف برق شبكه به 47 هزارو400 مگاوات در 7 خرداد جاري ،توان قابل تامين را حدود 59 هزار مگاوات ذكر كرد كه از پيش بيني اوليه پيك شبكه (62 هزار مگاوت )كمتر است.
وي تثبيت روند افزايشي دما و به تبع آن قله بار شبكه سراسري را طي ماههاي  تير تا مرداد مورد توجه قرارداد و افزود :با توجه به سهم بالاي مصرف بخش خانگي از پيك شبكه كه حدود يك سوم پيك را به خود اختصاص مي دهد، مصرف كنندگان خانگي نقش به سزايي در كاهش مصرف برق در دوره پيك تابستان ايفا ميكنند.
دكتر رجبي مشهدي قله پيك روز را در تابستان به جهت استفاده از وسايل سرمايشي 2 هزار مگاوات بيشتر از پيك شب و محدوده آن را بين ساعات 12 تا 16 و در شب بين ساعات 20 تا 23 ذكر كرد و قيمت هر كيلوواتساعت برق را با سوخت يارانه اي حدود 100 تومان وبا احتساب سوخت گاز به قيمت صادراتي حدود 250 تومان برشمرد.
وي از مردم خواست هزينه زيست محيطي  مصرف برق را كه معادل توليد 600 گرم Co2 به ازاي هر كيلووات ساعت است، مد نظر قرار دهند و اين ميزان برق را معادل گرم كردن 13 وعده غذا داخل ماكروفر ، 100 ساعت مصرف يك لامپ LEDيا 270 بار شارژ تلفن همراه دانست.
وي با بيان اضافه شدن 7 درصد به تعرفه برق تمامي مشتركان از خرداد امسال ،جريمه مشتركان پرمصرف را 16 درصد عنوان واضافه كرد: مصرف 90  درصد مشتركان برق كشور در محدوده عادي قرار دارد و 10 درصد باقي مانده مي توانند با راهكارهاي ساده از قبيل استفاده از نور طبيعي در روز، تنظيم درجه وسايل سرمايشي روي 25 درجه در كولرهاي گازي و ايجاد سايه بان واستفاده از دور كند كولرهاي آبي همچنين  عدم استفاده همزمان از لوازم برقي پر مصرف در ساعات 12 تا 16 روز از جريمه 16 درصدي معاف شوند.
وي تصريح كرد: در استفاده از كولرهاي گازي ،اطمينان از باز نبودن پنجره ها و گرفتن درزها به تنهايي كاهش 10 تا 15 درصدي مصرف انرژي را به همراه دارد و در بخش ساختمان مي توان با عايق بندي سقف و ديوارها و استفاده از پنجره هاي دو جداره ،مصرف انرژي را تا 40 درصد كاهش داد.
دكتر رجبي مشهدي با اشاره به اينكه الگوي مصرف مناطق عادي در ماههاي تير تا شهريور 300 كيلوواتساعت و در مناطق گرم مانند خوزستان و هرمزگان و بوشهر تا 3000 كيلوواتساعت در نظر گرفته شده، توصيه كرد مشتركان از لوازم برقي داراي مهر استاندارد و با برچسب انرژي Aو +Aاستفاده كنند و به جاي لامپهاي رشته اي كه حرارت زيادي توليد ميكند، لامپهاي LEDرا مورد استفاده قرار دهند.
وي با اشاره به پيش بيني افزايش دما نسبت به سال گذشته، رشد مصرف برق كشور را درحال حاضر حدود 5 درصد بيشتر از سال گذشته ودر برخي مناطق تا 12 درصد بيشتر عنوان كرد و از اعمال تخفيف به مشتركان كم مصرف خبر داد. براين اساس مشتركاني كه زير الگو مصرف مي كنند، درصورتيكه مصرف برقشان نسبت به سال گذشته كاهش يابد، به ازاي هر كيلوواتساعت كاهش از 500 ريال تخفيف برخوردار مي شوند.
دكتر رجبي مشهدي برنامه هاي صنعت برق در تابستان امسال را در بخش توليد، افزايش بيش از 9 هزارمگاوات به ظرفيت منصوبه نيروگاهي كشور عنوان كرد و با اشاره به احداث كيلومترها خطوط برق قدرت و احداث پستهاي انتقال و فوق توزيع و توزيع برق افزود:11 برنامه ويژه مديريت مصرف برنامه ريزي شده كه يك بخش آن مربوط به تعرفه است و اميدواريم با همكاري مشتركان سهم قابل توجهي از كاهش مصرف برق را در تابستان شاهد باشيم.
وي همچنين پيش بيني كرد طي 6 ماه آينده قبوض كاغذي برق در سراسر كشور حذف وقبوض الكترونيكي جايگزين شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار