چرا جوانان ایرانی به جشن‌های غربی رغبت دارند؟\

چرا جوانان ایرانی به جشن‌های غربی رغبت دارند؟

  • کد خبر: 215424
  • چاپ
  • انتشار: 10 دی 1397 - 07:52

استنادنیوز؛ یک روانشناس، مشاور و مددکاری اجتماعی و خانواده بیان داشت؛ جوانان همانند دیگران نیازمند شادی‌اند و براساس نیازهایشان برای خود بهانه دورهم بودن و جشن‌گرفتن ایجاد می‌کنند.

دکتر همایون قسمتی افزود: بیشترین جواب برای جشن گرفتن جوانان ایرانی در روزهای هالووین، ولنتاین و کریسمس و... این است که جوان ما نیاز به شادی دارد و چون برای شادی و نشاط او برنامه‌ریزی نشده، خودش دست به کار شده است.

دکتر قسمتی،  اظهار کرد: برگزاری مناسبت‌های غربی در فرهنگ ما جایی ندارد، اما مدتی است ایرانی‌ها به برگزاری این مراسم و جشن‌ها به ویژه کریسمس علاقه عجیبی پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه جوانان همانند دیگران نیازمند شادی‌اند و براساس نیازهایشان برای خود بهانه دورهم بودن و جشن‌گرفتن ایجاد می‌کنند، افزود: بیشترین جواب برای جشن گرفتن جوانان ایرانی در روزهای هالووین، ولنتاین و کریسمس و... این است که جوان ما نیاز به شادی دارد و چون برای شادی و نشاط او برنامه‌ریزی نشده، خودش دست به کار شده است.

قسمتی بیان کرد: ایرانی‌ها جشن‌های کریسمس، هالووین و... را به دلیل خلاء شادی در جامعه می‌دانند. خلائی که جوانان سعی می‌کنند با پرکردن آن به زندگی خود رنگ دیگری بدهند. از آنجا که برای ر فع خلاء آن‌ها برنامه‌ای‌ نداریم و خلاء جشن و شادی در محیط عمومی و امن پیش‌بینی نشده است، آن‌ها براساس سلیقه شخصی‌شان در فضای خصوصی خانه جشن می‌گیرند و به شادی می‌پردازند.

وی اعلام کرد: جشن دارای خصوصیت خلاقی است به این معنی که برای برگزاری هر جشنی نیاز به ملزوماتی بوده که از طرف برگزارکنندگان آن بر اساس تقسیم کار و بر حسب جنس و سن افراد در زمینه‌های متفاوت از قبیل نوع پوشاک، خوراک، تزئین خانه، خرید و... تهیه می‌شود .

مناسبت‌ها را شادمانه برگزار نکردیم

این روانشناس کردستانی عنوان کرد: از پتانسیل‌ها و توانایی‌های ایرانی و اسلامی خود که در حوزه شادی داریم به نحو احسن استفاده نمی‌کنیم، باید آن‌ها را به سمت مراسم و اعیاد شادی هدایت کنیم و در جامعه ما این‌قدر که به مناسبت‌های عزای مذهبی می‌پردازیم، برای مناسبت‌های اعیاد مذهبی برنامه نمی‌گذاریم.

وی بیان کرد: ما هم مناسبت‌های بزرگ و مهمی مثل عیدنوروز و شب یلدا داریم که پر از شادی و نشاط است اما آنچنان که مهم هستند به آن‌ها پرداخته نمی‌شود .

قسمتی با اعلام اینکه تلویزیون در کم‌کردن ارزش این مناسبت‌ها خیلی مقصر بوده و شبکه‌های ماهواره‌ای بهتر توانستند مخاطب جمع کنند، افزود: در عیدنوروز که باید عید شادی و سرگرمی باشد، آن‌قدر برنامه‌های مفرح ما کم است که مردم پای برنامه‌های شبکه‌های دیگر می‌نشینند. درمقابل شبکه‌های ماهواره‌ای در همه فضای خانه و زندگی ما حتی سلامت روان و حوزه پزشکی نیز رخنه کرده‌اند.

فضای مجازی فرهنگ غرب را تبلیغ می‌کند

وی ادامه داد: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آنقدر در راستای ترویج فرهنگ غرب تلاش می‌کنند که جامعه جوان با میل و رغبت به سوی آن‌ها گرایش پیدا می‌کند چراکه تصور می‌کند تمام مناسبت‌های آن جامعه پر از شادی و نشاط است و هیچ غمی در آن وجود ندارد. همین تصور اشتباه مردم از جامعه غربی از کجا می‌آید؟ همین که فکر می‌کنند مردم آن‌ها بیشتر زمان خود را به شادی می‌پردازند،‌ از کجا می‌آید؟ اگر فامیلی در کشورهای دیگر دارید که می‌تواند شما را کمک کند،‌ از آن‌ها بپرسید که چند ساعت در روز کار می‌کنند؟ تا متوجه شوید تصور شما کاملا اشتباه است .

این مشاور خانواده در ادامه گفت: همه تبلیغات رسانه‌ها و شبکه‌ها باعث می‌شوند که جذابیت برنامه‌های غربی بیشتر باشد اما این به معنی آن نیست که این جوانانی که اکنون از آنان تبعیت می‌کنند، علاقه ای به فرهنگ غرب دارند .

جوانان به شادی و سرگرمی نیاز دارند

وی عنوان کرد: اسلام دین نشاط است اما آنچه اکنون از دین نمایش داده می‌شود همه آنچه وجود دارد، نیست و گاهی افراد سهوی یا عمدی تصویری اشتباه از دین اسلام به جوانان ما نشان می‌دهند. جامعه نیاز به شادی و نشاط دارد. بچه‌های دهه شصت و هفتادی که همان جوان‌های امروزی باشند به سرگرمی شادی و تفریح نیاز دارند.

قسمتی افزود: نمی‌توانیم شادی را از جوانان بگیریم و منتظر اتفاقات بدی همچون گرایش آنان به موادمخدر و روان‌گردان‌ها که نمادی از شادی موقت هستند، نباشیم.

وی اعلام کرد: به جای اینکه فکر کنیم این حرکت جوانان نشان دهنده گرایش آن‌ها به فرهنگ غیرخودی است و اینکه آن‌ها می‌خواهند مسیحی شوند باید برای اوقات و زمان آن‌ها فکری اساسی کنیم.

جشن های مذهبی و قومی احیا شود

این روانشناس افزود: احیای جشن‌های مذهبی، قومی و ملی یکی از راهکارهای ایجاد شادی بین جوانان است. شما به مراسم عاشورا نگاه کنید. هر سال این مراسم به صورت باشکوه برگزار می‌شود و بسیاری از جوانان نیز در این مراسم شرکت کرده و براساس آداب و سنن گذشتگان این مراسم را برگزار می‌کنند که واقعا اتفاق بسیار خوبی در فرهنگ جوانان ماست.

وی بیان کرد: جامعه و مردم نباید به شادی‌ها نگاه منفی داشته باشند. یکی از نکات مثبت جشن‌ها ایجاد همبستگی و انسجام بین افراد است.

این روانشناس عنوان کرد: جشن باعث می‌شود روحیه تقسیم کار در افراد شکل بگیرد و زندگی آدم‌ها بر اساس تقویم جشن‌ها و هر گردهمایی دیگری تنظیم و قاعده‌مند شود.جشن معیاری برای یادآوری زمان است و باعث می‌شود تا افراد در زمان گم نشوند مثلا شما به خودتان قول می‌دهید بعد از جشن شب یلدا حتما فلان کار را انجام دهید.

وی در پایان یادآور شد: جشن به علت خصوصیت تاثیرگذار مثبت بر روان انسان می‌تواند کارکرد گاه شمار را در زندگی انسان‌ها بازی کند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار