70 درصد ایرانیان کمبود ویتامین D دارند\
  • نایب رئیس کنگره بین المللی پوکی استخوان:

70 درصد ایرانیان کمبود ویتامین D دارند

  • کد خبر: 21494
  • چاپ
  • انتشار: 25 آذر 1395 - 21:53

نایب رئیس کنگره بین المللی پوکی استخوان گفت: مصرف کلسیم و ویتامین D دو عامل پیشگیری از پوکی استخوان ولی 60 درصد ایرانیان کمبود کلسیم و حدود 70 درصد کمبود ویتامین D دارند.

به گزارش استناد نیوز ، باقر لاریجانی روز پنجشنبه درکنگره بین‌المللی تازه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان استئوپروز افزود: جمعیت جهان به سمت سالمندی پیش می رود و با توجه به افزایش افراد بالای 50 سال در منطقه خاورمیانه و همچنین توسعه شهرنشینی در منطقه بحث پیشگیری از پوکی استخوان بیش از پیش مطرح می شود. لاریجانی گفت: از هر 5 زن بالای 50 سال یک نفر به بیماری پوکی استخوان است. نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مصرف کلیسیم و ویتامین D را یکی از عوامل مهم در پیشگیری از بیماری استئوپروز ذکرکرد و گفت: مردم کشور ما 60 درصد کلسیم مورد نیاز و فقط 15 درصد از ویتامین D مورد نیاز را دریافت می کنند. وی افزود: ‌شیوع 50 تا 70 درصدی کمبود ویتامین D دراکثر مناطق کشور دیده می شود و این کمبود درخانم های باردار حتی به 90 درصد هم می رسد. لاریجانی با اشاره به افزایش ناتوانی های ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشور گفت: بدترین عارضه پوکی استخوان در شکستگی مهره‌های کمر و لگن ایجاد می‌شود. « 2 میلیون نفر در کشور در معرض شکستگی استخوان قرار دارند و تخمین زده می‌شود که در هر ساعت 6 شکستگی لگن در کشور رخ می دهد». نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر خاطرنشان کرد: وجود اطلاعات در زمینه افراد درمعرض خطر و مبتلا به پوکی استخوان از مواردی است که باید در برنامه ریزی برای پیشگیری از این بیماری مدنظر قرار گیرد و کشور ما در بین کشورهای منطقه از معدود کشورهایی است که برآوردی در زمینه کمبود ویتامین D و کلیسیم و همچنین پوکی استخوان دارد.

سهم ایران از پوکی استخوان در منطقه وی گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته 12.5 درصد بار بیماری ناشی از شکستگی لگن در منطقه خاورمیانه منسوب به ایران است و با افزایش امید به زندگی در کشور و افزایش جمعیت بالای 50سال در 30 سال آینده این رقم به 1.5 برابر افزایش خواهد یافت. وی افزود: حمایت وزارت بهداشت از غنی سازی شیر با ویتامین D و اقداماتی که در زمینه فرهنگ سازی برای افزایش مصرف شیر با همکاری شبکه های بهداشتی و رسانه ها انجام شده قابل تقدیر است. افزایش مصرف ویتامین D و کلسیم در کشور رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت:‌ میانگین مصرف ویتامین D طی 2 فاز به 1.5 برابر رسیده و مصرف کلسیم در نوجوانان از 60 به 75 درصد رسیده است. همچنین افزایش معنی داری در مصرف لبنیات در نوجوانان طی 10 سال اخیر رخ داده است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار