رسانه‌ها باید محل پیگیری مطالبات و رجوع مردم باشند\

رسانه‌ها باید محل پیگیری مطالبات و رجوع مردم باشند

  • کد خبر: 213375
  • چاپ
  • انتشار: 31 تیر 1397 - 06:21

استناد؛ مدیرعامل خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید محل پیگیری مطالبات و رجوع مردم باشند، گفت: عصر خیال‌پردازی‌ها و القای اخبار ناصحیح به‌سر آمده است و مردم به‌راحتی تفاوت اخبار واقعی و مستند را با اخبار دیگر تشخیص می‌دهند.

پیام تیرانداز  در دیدار خبرنگاران خبرگزاری فارس مازندران به تبیین سیاست‌های این خبرگزاری در دوره مدیریت کنونی پرداخت و اظهار کرد: پرهیز از امور کلیشه‌ای و بررسی دقیق ابعاد مختلف یک موضوع خبری، رویکرد اساسی خبرگزاری فارس در دوره جدید است.

* هدف باید مشخص باشد

وی با اشاره به اینکه گاهی در عرصه رسانه معنی کار مشخص نیست و هدف آن به‌ درستی بیان نمی‌شود، افزود: وقتی در فعالیت‌های رسانه‌ای هدف مشخص نباشد، نمی‌توانیم تصمیم‌سازی درستی داشته باشیم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اعلام اینکه به‌ عنوان یک خبرنگار و فعال رسانه‌ای باید از خودمان بپرسیم که در رسانه به‌ دنبال چه هدفی هستیم، خاطرنشان کرد: گاهی دیده می‌شود برخی رسانه‌ها هدف‌شان را گم کرده‌اند، این در حالیست که با ترسیم مسیری مشخص، باید نقش سودمندی را ایفا کنند.

* نقش حضور آگاهانه و اثرگذار رسانه‌ها

تیرانداز با بیان اینکه رسانه باید به مردم و مسؤولان در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها کمک کند تا دقیق‌تر عمل کنند، عنوان کرد: خبرگزاری فارس مهم‌ترین منبع اولیه بیشتر رویدادهای جاری کشور است، اما این اخبار باید در ادامه پس از تکمیل و بررسی ویژه، نقشی اساسی در پیشبرد امور و به ثمر نشستن اهداف داشته باشد.

وی با بیان اینکه با حضور آگاهانه و اثرگذار رسانه‌ها، گاهاً برخی تصمیمات غلط مسؤولان نیز اصلاح می‌شود، اضافه کرد: رسالت جدی یک رسانه، انعکاس خبر دقیق به مردمی است که نمی‌توانند در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، دقت، به‌‌هنگامی، صداقت، دوری از دخل و تصرف و پرهیز از رفتار سلیقه‌ای در خبر را وظیفه اصلی یک خبرنگار و رسانه برشمرد و بیان کرد: فعالیت برای جریان‌سازی، یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های خبرگزاری فارس است.

* لزوم حرکت به سمت گزارش‌های میدانی و تصویری

تیرانداز با تأکید بر اینکه دنیای رسانه‌های کاغذی رو به افول است، خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌های تحت وِب نیز در فضای کنونی خود را همگام با مخاطب نکنند، آسیب خواهند دید، لازم است دانش و روش‌های نوین رسانه‌ای در اولویت‌مان قرار گیرد تا از قافله رقابت در عرصه اطلاع‌رسانی عقب نمانیم.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز به سمت تهیه گزارش‌های میدانی و تصویری حرکت نکنیم، دچار افول خواهیم شد، تأکید کرد: اخبار و گزارش‌ها باید به سمت روایت‌محوری حرکت کند، همچنین نباید در قالب‌های خبری، از مردم غافل شد.

* رسانه باید مردمی باشد

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اعلام اینکه بسیاری از رسانه‌ها تریبون رفتار مدیران و عملکرد آنها شده و به‌ نوعی ساختار روابط‌ عمومی‌گونه پیدا کرده‌اند، اضافه کرد: رسانه باید در کنار مردم باشد و مردمی شدن خبرگزاری فارس، روالی است که در آینده نزدیک در دستور کار قرار دارد.

تیرانداز با تأکید بر اینکه یک رسانه پویا باید خود را به‌روز نگه دارد، افزود: در دنیای فعلی یک خبرنگار باید خود را به روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم شناختی، رفتارشناسی و دیگر علوم ارتباطی مجهز کند تا بتواند اثربخشی درستی داشته باشد.

* دوری از نگاه بدبینانه در اخبار

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه انتشار بیانیه و اعلام مواضع افراد و مسؤولان نباید تنها فعالیت یک رسانه باشد، بیان کرد: رسانه موفق و هنرمند، رسانه‌ای است که بتواند مثبت‌گرایی را ترویج داده و با شرح یک رویداد، فضایی را ایجاد کند تا مخاطب تحلیل درستی از اتفاق مورد نظر داشته باشد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس همچنین به بازخوانی دیدگاه این خبرگزاری درباره «خبر خوب» پرداخت و اظهار کرد: باید دیدگاه نومیدی و بدبینی را در خبر کنار بگذاریم و همیشه به جنبه‌های منفی یک اتفاق زوم نکنیم، به‌ عنوان مثال اگر خبر تصادفی را مخابره می‌کنیم، همیشه کاستی‌های بعد از اتفاق را پررنگ نکنیم، بلکه همراهی مردم، تلاش امدادگران و صحنه‌های ماندگار از احساسات هم‌نوعان را به تصویر بکشیم؛ یا اگر برف سنگینی بارید در کنار همه اتفاقات بدی که به وقوع می‌پیوندد، به نعمات این بارش و زیبایی‌های آن نیز اشاره کنیم، در واقع نگاه ما به خبر باید یک نگاه جامعی باشد که همه سلایق و آرا را دربربگیرد.

* عصر دروغ به‌ سر آمده است

تیرانداز با بیان اینکه در دیدگاه «خبر خوب» به‌ هیچ وجه نباید با نگاه غیرواقعی به تشریح یک خبر پرداخت، متذکر شد: همه رسانه‌های دنیا امروز به هوشمندی مخاطبان پی برده‌اند و به این یقین رسیده‌اند که اخبار غیرواقعی موجب کاهش شدید دنبال‌کنندگان‌شان می‌شود؛ حتی رسانه‌ای مثل بی‌بی‌سی که در گذشته بخش اعظمی از اخبارش، به دروغ و خیال‌پردازی‌ها اختصاص داشت، پس از ریزش شدید مخاطبانش، برای نگهداری مخاطبان باقی‌مانده سعی می‌کند دروغ‌ها را در لابه‌لای دیگر اخبار مشترک رسانه‌ها، جای دهد تا بتواند اعتماد مخاطبش را جلب کند؛ هرچند عصر خیال‌پردازی‌ها و القای ناصحیح اخبار به‌ سر آمده و مردم به‌ راحتی تفاوت اخبار واقعی و مستند را با دیگر اخبار تشخیص می‌دهند.

وی، هنرمندی خبرگزاری فارس را در این رویکرد می‌داند: حتی کسانی که با سیاست‌های فارس نیز مخالف هستند، به مستند بودن آن یقین دارند و اخبار را پیگیری می‌کنند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در پایان با بیان اینکه خبرگزاری فارس پربیننده‌ترین رسانه مجازی کشور است، گفت: باید در این رسانه به انتشار دیدگاه مردم و مطالبات آنها بپردازیم و در کنار آن با پیگیری‌های‌مان، خبرگزاری را به محل رجوع مستمر مردم تبدیل کنیم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار