افتضاح در استیضاح/مجلس بازنده شد\

افتضاح در استیضاح/مجلس بازنده شد

  • کد خبر: 212425
  • چاپ
  • انتشار: 23 اسفند 1396 - 14:42

استنادنیوز؛ «امروز مجلس استیضاح شد نه وزیر»؛ این جمله احمد امیرآبادی، نماینده موافق استیضاح عباس آخوندی که با ناامیدی فراوان پشت تریبون مجلس بیان کرد، خلاصه‌ای از اتفاقات دیروز استیضاح وزیر راه بود.

به گزارش «وطن‌امروز»، عباس آخوندی دیروز برای پنجمین بار طی 5/4 سال اخیر از مجلس رای اعتماد گرفت تا رکوردی تاریخی از این حیث بر جا بگذارد. سوال اساسی که در اینجا به وجود می‌آید این است که چرا با وجود اینکه مجلس همواره به آخوندی اعتماد کرده اما او برای سومین بار استیضاح می‌شود و وقت مجلسی‌ها را می‌گیرد. احمد امیرآبادی پاسخ این سوال را روز گذشته بخوبی داد. وی گفت: ما آقای آخوندی را یکبار در این مجلس استیضاح کردیم و وزیر محترم رای اعتماد از مجلس گرفتند؛ این سری هم استیضاح‌کنندگان، دوستان امید بودند و ‌ای کاش پای استیضاح خودشان می‌ایستادند. امیرآبادی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز مجلس استیضاح می‌شود نه وزیر. امروز قبل از اینکه استیضاح مطرح شود سر استیضاح را بریدند. روز گذشته آقای آخوندی به من گفتند شما که قمی هستید چرا؟ من به ایشان می‌گویم منافع ملی مهم‌تر از قومیت‌هاست. وی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: از همکارانم می‌خواهم به افکار عمومی رجوع کنند؛ این درست نیست که کشتی غرق شود و بگوییم ناخدا مقصر بود و وقتی هواپیما سقوط می‌کند بگوییم خلبان مشکل داشته است. امیرآبادی افزود: من اسناد زیادی از عملکرد آقای وزیر داشتم ولی از وقتم زیاد استفاده نمی‌کنم، چون پیامکی برای نمایندگان و روسای فراکسیون‌ها داده شده که به آقای وزیر رای بدهید. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه جابری‌انصاری به آخوندی، تصریح کرد: جابری‌انصاری در این نامه از آقای آخوندی می‌خواهد یکسری آپارتمان به برخی قضات داه شود که این قضات همگی مسؤول رسیدگی به پرونده‌های زمین‌خواری هستند؛ من این نامه و اسامی قضات را در اختیار رئیس محترم مجلس شورای اسلامی قرار می‌دهم.

لاریجانی خودش را رساند!

علی لاریجانی در جریان استیضاح علی ربیعی وزیر کار نبود اما در جریان استیضاح عباس آخوندی خود را رساند و هدایت مجلس را برعهده گرفت. در جریان استیضاح دیروز مشخص شد برای رای اعتماد مجدد به آخوندی لابی سنگینی انجام شده تا جایی که این لابی فضای علیه آخوندی را به فضای رای اعتماد به وی تغییر داد. حتی بسیاری از استیضاح‌کنندگان که اصلاح‌طلب بودند با لابی امضای خود را پس گرفتند تا عملا جلسه استیضاح مضحکه شود. نماینده بروجرد دیروز بخوبی به این مساله اشاره کرد. عباس گودرزی در تذکری شفاهی با تأکید بر اینکه ما نباید با اعتبار مجلس بازی کنیم و شأن و جایگاه مجلسی که در رأس امور است همواره باید حفظ شود با استناد به ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: بنده طرح استیضاح از وزرا را امضا نکردم و معتقدم پایان سال در زمان حسابرسی و پرداخت حقوق، وقت استیضاح نیست اما نسبت به رفتار برخی استیضاح‌کنندگان که پای امضای خود نمی‌ایستند، انتقاد دارم. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگانی که استیضاح را امضا کرده‌اند و در کمیسیون هم از توضیحات وزرا قانع نشدند و پای آن را به صحن علنی مجلس کشانده‌اند، باید پای امضای خود بایستند. در نهایت در پایان جلسه دیروز از مجموع 246 رای ماخوذه، نمایندگان با 152 رأی مخالف، 92 رأی موافق و  2 رای ممتنع به ابقای عباس آخوندی در این سمت رای دادند. نکته جالب اینکه با وجود لابی سنگین، تعداد آرای موافق آخوندی دیروز کمترین مقدار در جریان رای اعتماد پنجگانه به وی بود. آخوندی سال 92 تعداد 159 رای اعتماد، سال 94 تعداد 175 رای اعتماد، سال 95 تعداد 176 رای اعتماد، شهریور 96 تعداد 188 رای اعتماد و اسفند 96 تعداد 152 رای اعتماد به دست آورد که در آخرین مرتبه تعداد رای اعتماد افت محسوسی داشت.

آخوندی عذرخواهی کرد

عباس آخوندی سرانجام از مردم به‌خاطر کاستی‌ها عذرخواهی کرد اما این کار را در جلسه استیضاح خود و بعد از اینکه استیضاح‌کنندگان از عدم عذرخواهی وزیر راه انتقاد کردند، انجام داد. عباس آخوندی دیروز گفت: از هر درد و رنجی که برای مردم پیش آمده فارغ از اینکه تقصیر و قصوری به من و همکارانم وارد باشد، از مردم پوزش می‌خواهم. عباس آخوندی طی سخنانی در جلسه رسیدگی به طرح استیضاح خود با بیان اینکه این سومین‌بار است که برای استیضاح به مجلس آمده‌ام، گفت: تاکنون چند بار نیز برای پاسخ به طرح سوال نمایندگان در مجلس حاضر شده‌ام. در همه ادوار گذشته توضیحات من قانع‌کننده بود و این‌بار هم بر مبنای آمار، توضیحات کارشناسی و اطلاعات، آنچه اتفاق افتاده را توضیح می‌دهم. وی افزود: من همواره از این پرسش و پاسخ لذت برده و می‌برم، مردم‌سالاری و دموکراسی یعنی همین که همواره امکان پرسشگری از مسؤولان فراهم شود و مسؤولان باید به مردم پاسخ دهند. آخوندی ادامه داد: من نه‌تنها گله‌ای ندارم بلکه از حضور در مجلس خوشحال هستم و خود را موظف به پاسخگویی به مردم و نمایندگان مردم می‌دانم. وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه آغاز استیضاح من بر اساس سقوط هواپیما در منطقه دنا بود، اظهار کرد: اولا به خانواده جانباختگان و مردم تسلیت می‌گویم و بابت کاستی‌ها و کمبودها از ملت عزیز پوزش می‌خواهم. آخوندی یادآور شد: آقای زارع می‌داند ما در فرودگاه یاسوج هزینه کرده بودیم و قرار بود در دهه فجر برای افتتاح این طرح‌ها به یاسوج برویم که متاسفانه سانحه سقوط هواپیما اتفاق افتاد. وی افزود: بی‌شک حوادث اخیر نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد کرد که این نگرانی‌ها بحق است، چرا که مهم‌تر از جان و ایمنی مردم چیزی نیست. من در مقام توجیه یا فرافکنی نیستم. مسؤول صادق باید مسؤولیت کاری را که برعهده دارد بپذیرد و پاسخگو باشد. از هر درد و رنجی که برای مردم پیش آمده فارغ از اینکه تقصیر و قصوری به من و همکارانم وارد باشد، از مردم پوزش می‌خواهم. عذرخواهی برای مسؤولان باعث افتخار است. آخوندی پس از ارائه گزارش عملکرد خود و در پایان گفت: اما موضوعی که می‌خواهم درباره آن صحبت کنم، در حوزه مسائل اخلاقی است که در رابطه با حادثه هوایی اخیر مطرح شد؛ به محض وقوع سانحه ستاد رسیدگی به سوانح فعالیت خود را آغاز کرد و فردای آن روز به منطقه حادثه رفتم و ضمن دیدار با خانواده جانباختگان و عرض تسلیت، عذرخواهی خودم را به آنها اعلام کردم که از این تریبون یک بار دیگر تسلیت عرض می‌کنم و از تک‌تک آنها پوزش می‌طلبم. وی ادامه داد: اما در رسانه‌ها موضوعی مطرح شد مبنی بر اینکه چرا شما استعفا نکردید. واقعیت این است که در کشورهای پیشرفته 2 دلیل «همبستگی اجتماعی» و «وجود عوامل مانع از رسیدگی» علت استعفای مقامات است. در حادثه قطار تهران- تبریز عملیات در حوزه راه‌آهن بود که فردای روز حادثه استعفای خودم را اعلام کردم چرا که عملیات، در حوزه راه‌آهن بود اما این بار عملیات در حوزه وزارت راه نبود که بخواهم استعفا دهم.

حوادث قطار، کشتی و هواپیما نمونه ناکارآمدی آخوندی است

احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در موافقت با استیضاح وزیر راه، گفت: از جمله ناکارآمدی‌های وزیر راه‌وشهرسازی می‌توان به حوادث قطار، کشتی و هواپیما و وضعیت راه‌ها در بارندگی‌های اخیر اشاره کرد. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز و در موافقت با استیضاح عباس آخوندی افزود: در این حادثه به واسطه ناکارآمدی‌ها، ۵۰ نفر از هموطنان ما جان باختند و البته ایراد جدی به قوه‌قضائیه هم وارد است که بعد از یک سال و نیم هنوز تکلیف این پرونده را روشن نکرده است. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: بعد از حادثه قطار، در زمین‌لرزه کرمانشاه و بارندگی‌های اخیر و حوادث کشتی و هواپیما نیز شاهد قصور این وزارتخانه بوده‌ایم اما وزیر در جلسه کمیسیون عمران، مسؤولیت این حوادث را متوجه وزارت کشور می‌داند. علیرضابیگی خاطرنشان کرد: همه ما بسته شدن اتوبان‌های منتهی به پایتخت و فرودگاه‌های بین‌المللی را در جریان برف اخیر دیدیم و مشاهده کردیم.

اگر آخوندی هنر داشت در این 5 سال مسکن‌مهر را تمام می‌کرد

نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در دفاع از استیضاح آخوندی گفت: اگر آقای آخوندی هنر داشت، در 5 سال اخیر طرح مسکن‌مهر را تمام می‌کرد نه اینکه سرمایه‌های ملی را از بین ببرد. وی ادامه داد: آن روزی که دولت ما به کاخ‌نشینی عادت کند و آن روزی که مجلسیان ما خویِ کاخ‌نشینی پیدا کنند، باید فاتحه ملت را خواند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با طرح این سؤال که مسؤولیت حوادثی مانند قطار و هواپیما برعهده کیست، به وضعیت نابسامان مسکن‌مهر اشاره کرد و گفت: اگر آقای آخوندی هنر داشت، در 5 سال اخیر مسکن‌مهر را تمام می‌کرد نه اینکه سرمایه‌های ملی را از بین ببرد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار