تا ۷ ماه آینده دارو و تجهیزات پزشکی در کشور داریم\
  • وزیر بهداشت:

تا ۷ ماه آینده دارو و تجهیزات پزشکی در کشور داریم

  • کد خبر: 2111616
  • چاپ
  • انتشار: 07 بهمن 1398 - 11:47

استناد نیوز، وزیر بهداشت گفت: برای ۷ تا ۸ ماه آینده تجهیزات پزشکی و دارو در تمام داروخانه ها به خصوص دورترین داروخانه ها داریم.

 

به گزارش استناد نیوز، سعید نمکی امروز در یکصد و دهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور که هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است، با تسلیت به مناسبت درگذشت تعدادی از هموطنان در سانحه سقوط هواپیما اظهار داشت: علی رغم اینکه آمریکایی‌ها می‌گفتند در عرصه دارو و پزشکی درها را باز گذاشتیم، اما آن‌ها دروغ می‌گویند و ما بیشترین فشار را در این عرصه احساس کردیم.

وی افزود: اما با اینکه تمام راه‌ها را بر روی ما بسته بودند و فروشندگان اصلی را از فروش دارو به ما منع کرده بودند، امسال از همه سال‌ها وضعیتمان بهتر بود و توانستیم با مکانیزم‌هایی دارو و تجهیزات را فراهم کنیم.

وی افزود: با تلاش بی وقفه همکارانم به خصوص در سازمان غذا و دارو و هیأت امنای ارزی امروز در بهترین وضعیت سال‌های گذشته قرار داریم و برای ۷_ ۸ ماه آینده تجهیزات پزشکی و دارو در تمام داروخانه‌ها به خصوص دورترین داروخانه‌ها داریم.

نمکی ادامه داد: حداقل تا ۶ ماه آینده کارخانه‌های داروسازی مواد اولیه دارند و یک روز تعطیل نخواهند شد البته تلاش می‌کنیم که این حاشیه امن را افزایش دهیم.‌

وی گفت: امسال سال بسیار سخت اما پرباری را پشت سر گذاشتیم. ابتدای سال چندین استان درگیر سیلاب شدند و در ۹ سفری که به استان‌های گرفتار سیل و سیلاب داشتم شاهد بودم که از بهورز ما تا تک تک عزیزان اورژانس و مراکز بهداشتی و درمانی ما چقدر عاشقانه مسائل را مدیریت کردند به طوری که سازمان جهانی بهداشت، حیرت کرد که چگونه این مجموعه بهداشتی و درمانی، این مخاطره را بدون اپیدمی مدیریت کرد.

وی با اشاره به بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها، اظهار داشت: شما بسیج ملی کنترل فشار خون را اداره کردید در حالی که قرار بود ۵۰ درصد جمعیت ۳۰ تا ۷۰ ساله را کنترل کنید اما در برخی از استان‌ها حتی به ۱۰۰ درصد جمعیت هدف، خدمات رسانی شد و در نهایت فشار خون ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را کنترل کردیم که این یک رکورد تاریخی برای نظام سلامت محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در بی نظمی‌های اجتماعی که اخیراً در کشور رخ داد همکاران ما در مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌ها بدون آنکه بگویند این فرد اغتشاشگر بوده و یا اغتشاش را مهار کرده، خدمات رسانی کردند. این عزیزان بدون آنکه از کسی ریالی گرفته باشند، همه را پذیرفتند و مورد درمان قرار دادند.

۲ هزار و ۷۰۰ نفر در چین مبتلا به کرونا شدند

نمکی به شیوع بیماری آنفولانزا در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که بلای آنفلوانزا در بیمارستان‌های مختلف بحران زا شده بود، پرستار، خدمه و پزشک در کنار هم این موضوع را مدیریت کردند. براساس آخرین اطلاعاتی که دارم، حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر به کرونا ویروس مبتلا شده اند و نشانه‌ها حاکی از آن است که سیستم بهداشتی چین دچار بحران شده است. این در حالی است که ما در کشور با این شرایط مواجه بودیم که ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر با عفونت‌های تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه کردند و آی سی یوهای ما پر شد اما هرگز بی نظمی احساس نکردیم.

وی ادامه داد: در حالی که در بسیاری از مراکز آنفلوانزا در افراد مثبت بود اما پرستارانی که ۱۴ تا ۱۸ ماه مطالبه خود را نگرفته بودند، لحظه‌ای در خدمت رسانی خود درنگ نکردند.

وزیر بهداشت با اشاره به خدمات رسانی به ۳.۵ میلیون زائر حرم اباعبدالله در اربعین گفت: تیم اورژانس در عرصه‌های مختلف خدمات رسانی کرد و امسال به عنوان اولین سال بیماران و سانحه دیدگان را تا منزل همراهی کردند. همچنین در حادثه کشته شدن برخی از مردم کرمان در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی، همکاران ما حتی یک بیمار را بلاتکلیف نگذاشتند.

نمکی تأکید کرد: در سالی که سخت‌ترین سال منابع مالی بود، در ارائه خدمت تنشی ایجاد نشد و ما هرگز فشارهای مرکزی را به محیط منتقل نکردیم در حالی که به ما هم بسیار سخت گذشت.

وی با اشاره به مطالبه ۱۰ هزار میلیارد تومانی از تأمین اجتماعی اظهار داشت: ۱۸ ماه است که پرستاران ما کارانه خود را دریافت نکرده اند.

وزیر بهداشت از افزایش ساخت تخت‌های بیمارستانی خبر داد و گفت: امسال اولین سالی است که ۸ هزار و ۱۰۰ تخت ایجاد شد و برای سال آینده نیز قرار است ۶ هزار تخت با اولویت ساخت در نقاط کمتر توسعه یافته راه اندازی شود.

نمکی با بیان این مطلب که مجموعاً هزار پروژه در هفته‌های اخیر افتتاح شده و در هفته‌های آتی پروژه‌های دیگری در دست اقدام است، ادامه داد: به طور متوسط هر هفته ۵۰ پروژه در نقاط کمتر توسعه افتتاح خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه بین بودجه‌های جاری و عمرانی باید برداشت مناسب‌تری داشته باشیم، گفت: به طور مثال هزینه در بخش آموزش برای پیشگیری از حوادث، هزینه زا نیست بلکه یک سرمایه گذاری است. همچنین بسیج فشار خون در واقع یک سرمایه گذاری برای آینده است تا تخت‌های کمتری از سی سی یو در آینده اشغال شود.

نمکی با بیان این مطلب که برداشت ما بیش از این از بودجه کشور دیگر حق ما نیست، تصریح کرد: چرا که سهم ما از جی دی پی از ۶.۲ درصد به ۹ درصد افزایش یافته است. از این به بعد باید توجه به مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت و کار پیشگیری را به دستگاه‌های دیگر از جمله آموزش و پرورش بسپاریم و ما نیز به مرور نقش‌های نظارتی و تدوین مدل‌های آموزشی نیز بپردازیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم بودجه دستگاه‌هایی که می‌توانند در مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت، مفید باشند را افزایش دهد. اضافه کردن تخت‌ها در بیمارستان‌ها و تقاضای نو کردن تجهیزات و ایجاد هزینه برای کشور صحیح نیست. ما حتی در تربیت نیروی انسانی، پول‌هایمان را دور می‌ریزیم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار