حمله به شخصیت نظامی در کشور ثالث تبدیل به عرف جدید شده است\
  • صباح زنگنه:

حمله به شخصیت نظامی در کشور ثالث تبدیل به عرف جدید شده است

  • کد خبر: 2111382
  • چاپ
  • انتشار: 25 دی 1398 - 14:20

 استناد نیوز- کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا با ترور سردار سلیمانی در عراق از قواعد بازی نظامی عبور کرده و فصل جدیدی برای نیروهای مقاومت اسلامی و نیروهای مقاومت و جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد.

 

 به گزارش استناد نیوز، «صباح زنگنه»  در همایش پیامدهای منطقه ای و بین المللی ترور سردار سلیمانی در محل دانشگاه دفاع ملی گفت: منطقه ما محل تلاقی خواسته‌ها، آرزوها، جنگ‌ها، دعواها، خشونت‌ها و همه تحولات جهانی بوده و هست و خواهد بود. به همین دلیل همواره این منطقه به لحاظ امنیتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تهدیدات می‌تواند سیاسی، اقتصادی ، نظامی و فرهنگی باشد که مجموع اینها در تهدیدات امنیتی تجلی بیشتری پیدا می کند. خواسته ابرقدرتها در طول سده‌های گذشته همین بوده است که هر نیرویی که بتواند بر این چالش‌ها مسلط شود سازنده امنیت این منطقه خواهد بود.

زنگنه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک الگوی جدید در منطقه معرفی شده توان فرهنگ سازی و تمدن سازی هم دارد و به همین دلیل مورد تهاجم قدرت ها قرار گرفته است و این وضعیت تا زمانی که به برکت خون شهدا و لطف ائمه طرح جدید در منطقه را محقق کند، ادامه خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: حضور آمریکا در منطقه بعد از برچیده شدن قدرت انگلستان چالش های زیادی ایجاد کرد. این چالش ها در طول این هفتاد سالی که رژیم صهیونیستی ایجاد شده ادامه پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تنوع روش‌های مقاومت و برخورد با این رژیم و تبعات آن و حمایت قدرت‌های بزرگ شرقی و غربی از آن، یک چالش جدی و سطح بالایی را می طلبد که از برخورد مستقیم ارتش عربی با رژیم صهیونیستی تا ایجاد سازمان‌های متفاوت در منطقه شروع شده است.
صباح زنگنه خاطرنشان کرد: منطقه همه این روش‌ها را امتحان کرد تا به پیروزی انقلاب اسلامی رسید و حضرت امام(ره) روش جدیدی را به عنوان مقاومت مردم ایجاد کرد که این روش طرفدارانی در منطقه پیدا کرد که با ذکاوت و دقت و معنویت دوستان و برادران ما بخصوص شهید قاسم سلیمانی این روش اجرایی شد.
وی یادآور شد: البته استفاده از روش‌های اعجاز انگیز در مقابله با آمریکا در عراق نیازمند بحث و بررسی در دانشگاه‌های دنیا است. اینکه با کمترین تجهیزات و نیرو آمریکا را کنار زد و به مردم عراق این امکان را داد که حکومتی بر اساس رای ملی شکل دهند موضوع مهمی است در کنار آن ایجاد ارتباط بین ایران، لبنان، فلسطین و سوریه نیز حائز اهمیت است.

این تحلیلگر مسائل منطقه ای گفت: بهانه‌های آمریکا برای حضور در منطقه مبارزه با تروریسم و داعش است. چه نیرویی بالاتر از سپاه قدس می توانست با داعش مبارزه کند؟
وی ادامه داد: بهانه حضور آمریکا در عراق واهی و غیرقابل قبول است. اگر الان مردم عراق خواهان خروج آمریکایی‌ها از منطقه می شوند دلیل آن همین واهی بودن است. از طرف دیگر مقاومت مردم عراق که از این به بعد بیش‌تر هم می‌شود یکی از جلوه‌های خون عزیز شهیدان مقاومت است.

زنگنه خاطر نشان کرد: به تعبیر حضرت آقا حمله به عین‌الاسد یک سیلی بود. انتقام اصلی خروج امریکا و ادامه روحیه مقاومت است. پاسخ دیگر نیروهای وفادار ایران اسلامی در این خواهد بود که دشمن را تا اعماق خودش با سیاست های نرم دنبال کنند.
این کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: آمریکا با حمله ای که انجام داد در حقیقت از قواعد بازی نظامی عبور کرده و فصل جدیدی برای نیروهای مقاومت اسلامی و نیروهای مقاومت و جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است در واقع آمریکا قاعده بازی را تغییر داده است و الان نیروهای منطقه حق دارند مشابه او عمل کنند چرا که امریکا باید پاسخ این روش را انتظار داشته باشد.

وی افزود: حمله به یک چهره نظامی کشوری در کشور دیگر هم کاری بود که آمریکا انجام داده و از این به بعد کشورهای دیگر می‌توانند این کار را بکنند. این در عرف بین الملل ایجاد قاعده جدید است. حمله به نیروی نظامی کشوری در کشور ثالث عرف جدید است.
این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه قوه قضاییه می خواهد در خصوص این عرف جدید اقداماتی نجام دهد، اقداماتی در خصوص این عرف جدید انجام دهد، یادآور شد: آمریکا و صدام و رژیم صهیونیستی به دیوان کیفری بین المللی نپیوستند؛ چرا که می‌دانستند ممکن است در کشورهای دیگر مرتکب جرم شوند.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل دادگاه در ایران به خاطر ایجاد بحث حقوقی جدید در کشور و آغاز سلسله بحث حقوقی جدید در دنیا است که جمهوری اسلامی به کشورها اعلام می کند که اگر این شخصیت‌ها وارد کشور شما شوند تحت پیگرد قضایی جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند. حتی در دادگاه‌های خود آمریکا امکان کشاندن‌آنها به دادگاه وجود دارد. این یک امکان هست و باید از آن استفاده کرد.

ترور سردار سلیمانی نقض بارز منشور سازمان ملل است

هیبت الله نژندی منش هیات علمی حقوق دانشگاه علامه هم در این همایش گفت: بخش اصلی در مورد بررسی حقوقی پرونده ترور سلیمانی، حمله پهپادی آمریکا از منظر حقوق بین‌المللی استفاده از زور است.
وی افزود: ماده ۵۱ منشور سازمان ملل به نوعی دلالت بر حمله مسلحانه دارد که البته از سوی ایران صورت نگرفته بود. دادستان کل آمریکا (ویلیام وار) علنا اعلام کرد که هیچ دلیلی برای حمله به سفارت ما از سوی ایران یا هم‌پیمانان آنها وجود ندارد و من نمی‌توانم آنرا تایید کنم. از این منظر اقدام اخیر واشنگتن نقض بارز منشور سازمان ملل است.
این استاد دانشگاه گفت: آمریکایی ها می‌گویند بازدارندگی ما کاهش پیدا کرده و باید بر روی ترور متمرکز شویم اما بحث اینجاست که ترور ابزاری است که از سوی حقوق بین‌الملل کاملا رد شده و حتی ناقض آن است اما خیزش دادرسی انتقام جویانه بر اساس ترور را از سوی آمریکا شاهد هستیم.
این کارشناس مسائل بین الملل اظهارداشت: آمریکایی‌ها به دنبال نقض ماهیت حقوق بین‌الملل و نهادهای زیرمجموعه آن هستند و در این راستا به دنبال هدف قرار دادن اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری هستند؛ چراکه این نهاد مرجع حل اختلاف بین دولت‌هاست.
وی گفت: با این تفاسیر می توانیم اقدام آمریکا را جنایت جنگی محسوب کنیم. از منظر دیگر اقدام پهپادی آمریکا را باید نوعی اقدام به تجاوز علیه حاکمیت دولت عراق دانست. بنابراین و بر اساس همین موضوع چون یک انسان با تابعیت ایرانی ترور شده این تفسیر میتواند علیه ما هم به کار گرفته شود، یعنی تجاوز علیه ایران.
سپهبد قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس و تنی چند از همرزمان پس از عمری مجاهدت بامداد جمعه -سیزدهم دی‌ماه- در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.
به همین منظور همایش پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی به همت مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران و با همکاری پژوهشکده امنیت ملی دانشگاه دفاع ملی در مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه و تعاون با محورهای تحلیل ترور شهید قاسم سلیمانی در چهارچوب حقوق بین‌الملل، نقش رژیم صهیونیستی در افزایش تنش در منطقه، آینده حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا، نقش گفتمان مقاومت در ثبات بخشی و انسجام اسلامی برگزار شد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار