جشن ملی آغاز بهره برداری از ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر برگزار شد / درآمد دو هزار میلیاردی حوزه صیادی در مازندران\

جشن ملی آغاز بهره برداری از ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر برگزار شد / درآمد دو هزار میلیاردی حوزه صیادی در مازندران

  • کد خبر: 2111104547
  • چاپ
  • انتشار: 19 مهر 1403 - 13:31

مراسم جشن ملی آغاز بهره برداری از ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر روز پنج شنبه با حضور معاون وزیر و رئیس شیلات ایران، استاندار مازندران ، معاون اقتصادی استانداری مازندران، نماینده های حوزه انتخابیه قائمشهر، مدیر کل شیلات مازندران ، مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران مازندران ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی ، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و مسئولین استانی و شهرستانی در تعاونی صیادی پره آزادی لاریم برگزار شد.

به گزارش استناد نیوز، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با اعلام اینکه در حال حاضر تولید آبزیان در کشور یک میلیون و ۴۱۸ هزار تن است ، گفت: ۶۴۰ هزار تن تولید در حوزه آبزی پروری و بیش از ۷۰۰ هزار تن در حوزه صید و صیادی بوده است .
حسینی با اشاره به اینکه توجه به دریامحور یکی از ماموریت های مهم در حوزه شیلات بوده است، افزود: ۱۷ درصد سهم آبزی پروری اختصاص به استان مازندران دارد.
وی سخت و زیان آور بودن این شغل را یکی از مشکلات صیادان اعلام کرد و اظهار داشت: این مورد باید مورد پیگیری قرار گیرد و همچنین بیمه این اقشار در دولت جدید نیز مورد توجه و بازبینی قرار گیرد.
استاندار مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه شیلات در بحث تعاونی ها بسیار فعال بوده است ، گفت: شیلات در بحث تولید ذخایر استراتژیک بسیار فعال بوده و هر چه از دریا صید می کند دوباره با تولید و بعد انتقال آن به رودخانه های مهم استان این چرخه تولید را همیشه فعال دارد.
یوسف نوری اظهار داشت: در این حوزه اقدامات خوبی در زمینه تولید و صادرات برداشته شده و توانسته ایم صادرات خوبی در این بخش داشته باشیم.

شیلات مازندران 1مدیر کل شیلات مازندران در این مراسم با بیان اینکه ۴۸۷ کیلومتر نوار ساحلی مربوط به استان مازندران بوده است ، گفت: ۱۱۴ تشکل صیادی در سه بخش ماهیان استخوانی، کیلکا و خاویاری مشغول به فعالیت هستند .
کریم زاده از فعالیت سالیانه ۴ هزار نفر در حوزه صیادی در استان اشاره ای کرد و افزود: سالانه میزان تولید ۲۰ تا ۲۵ هزار تن بوده و میزان درآمد آن تا ۲ هزار ميليارد تومان نیز می رسد.
وی با اشاره به اینکه از ۱۱۴ تشکل صیادی ۱۳ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند. گفت: که سالانه ۱۳۱ هزار تن ماهی برداشت می شود که ارزش آن ۱۶ هزار میلیارد تومان است.
مدیر کل شیلات مازندران از فعالیت ۴۷ واحد ماهیان خاویاری با میزان تولید ۲ هزار و ۶۰۰ تن در مازندران خبر داد و اظهارداشت: استحصال ماهیان خاویاری ۹.۳ تن و ارزش اقتصادی آن یکهزار و ۲۰۰ ميليارد تومان بوده است.
کریم زاده تصریح کرد: تولید گوشت ماهیان خاویاری در استان مازندران ۲ هزار و ۶۰۰ تن بوده و تقریبا ۵۲ درصد تولید کشور مربوط به این استان بوده است .
وی با اعلام اینکه در سال گذشته ۱۵۰ میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی تولید کرده ایم که با رشد ۴۲ درصدی مواجه بوده است، گفت: ۲۲۰ هزار قطعه انواع بچه ماهیان خاویاری تولید که با رشد ۲۰۵ درصدی مواجه بوده ایم .

شیلات 2مدیر کل شیلات مازندران با اعلام اینکه در سال گذشته ۴۰ قفس در دل دریا قرار داده شد، افزود: ارزش تولید این قفس ها ۴۶۰ ميليارد تومان بوده است.
رئیس و مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران پره استان مازندران در این مراسم با بیان اینکه بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ صیاد در این حرفه فعالیت دارند، گفت: ۶۰ استخر در جایگاه های شرکت تعاونی احداث شده است و ۱۴ هزار مولد سفید را تولید کرده ایم و امسال نیز ۳۰ میلیون بچه ماهی به دریا انتقال داده ایم .
خشایار نوایی از فعالیت ۵۴ شرکت تعاونی در استان خبر داد و افزود: ۳ هزار و ۸۰۰ تن صید به ارزش یکهزار و ۲۰۰ ميليارد تومان سهم استان در سال گذشته بوده است .
وی خاطرنشان کرد: ۳۸۰ هزار بچه خاویار در ۱۰ رودخانه استان رهاسازي شده است و همچنین ۱۲۰ میلیون بچه ماهی سفید و کپور از مرکز شهید رجایی به ۳۰ رودخانه مهم استان منتقل شده است.
نوایی در پایان خواستار توجه دولت جدید به سخت و زیان آور بودن شغل صیادی شد و ابراز امیدواری کرد تسهیلات مورد نیاز در اختیار شرکت های تعاونی و صیادان قرار گیرد.
فرماندار شهرستان جویبار در این مراسم با بیان اینکه این شهرستان در عرصه های مختلف شیلات بسیار پیشتاز بوده است، گفت: دو مجموعه مهم پرورش ماهیان خاویاری در منطقه غرب آسیا در این شهرستان وجود دارد و چند مجموعه نیز در حال راه اندازی است .
کمال رستمعلی در پایان با اشاره به اینکه در بحث ماهی در قفس ۳ کلونی در شهرستان فعالیت دارد گفت: که هر کلونی دارای هشت مزرعه است.

شیلات 3



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار