هراس مردم از هجوم سگهای بلاصاحب در قائمشهر /مسئولان چه تدبیری کردند\
  • اختصاصی استناد نیوز؛

هراس مردم از هجوم سگهای بلاصاحب در قائمشهر /مسئولان چه تدبیری کردند

  • کد خبر: 2111102483
  • چاپ
  • انتشار: 29 شهریور 1401 - 10:17

مدتی است وجود زیاد سگ های بلاصاحب مشکلات عدیده ای برای شهروندان قائمشهری ایجاد کرده و طبق آمار۳۰۰ مورد حیوان گزیدگی توسط شبکه بهداشت ارائه شده وامروز هم نمی‌توان آماری از تعداد سگ های بلاصاحب در سطح شهر داد ولی آنچه که مهم است تقاضای همه شهروندان به جمع آوری این سگ ها و بازگشت آرامش و امنیت در سطح شهر است.

خبرنگار: مونا معینی 

به گزارش استناد نیوز، امروزه موضوع سگ های بلاصاحب در ایران یکی از دغدغه های مهم شهروندان شده است.

در این چند ماه اخیر در رسانه های مختلف و فضای مجازی خبرهایی مبنی بر حضور سگهای بلاصاحب در سطح شهرستان منتشر شده است و متاسفانه تعدادی از قائمشهری ها را مورد هجوم قرار داده است.

بنابراین برای آنکه ما بتوانیم در یک جامعه شهری ،زندگی سالمی را داشته باشیم نیاز است که یکسری اقدامات از سوی مسئولین ذی ربط انجام شود که یکی از این اقدامات می تواند جمع اوری سگهای بلاصاحب یا سرو سامان دادن به آنها باشد.

در شهرستان قائمشهر هم در هفته های گذشته دو نفر از شهروندان این شهرستان مورد حمله سگهای بلاصاحب قرار گرفتند.

روز به روز تعداد سگهای ولگرد در سطح شهر قائمشهر در حال زیاد شدن است و مردم از ترس جانشان و هجوم این سگها هراس دارند و از مسئولین ذی ربط می خواهند که برای جمع اوری و ساماندهی این حیوانات اقدام جدی انجام دهند.

مسئولان شهرستانی هم حضور بیش از حد سگهای ولگرد را نتیجه رهاسازی این حیوانات از شهرهای هم جوار می دانند.

مسئولین ذی ربط نسبت به جمع آوری سگ های ولگرد اقدام کنند

یکی از شهروندان قائمشهری در گفت و گو با خبرنگار استناد نیوز در خصوص حضور سگ های ولگرد در سطح این شهرستان، گفت: یک بار داشتم از کوچمون رد میشدم برای خرید که مورد حمله یک سگ ولگرد قرار گرفتم.

سمیه قاسمی ادامه داد: متاسفانه به دلیل حمله سگ جراحت سختی گرفتم و چون بیمار دیابتی بودم نزدیک به یک ماه در بیمارستان بستری بودم و الان بعد از بهبودی این ترس همیشه با منه و فقط با ماشین تردد میکنم.

وی با بیان اینکه چرا مسئولین ذیربط فکری به حال این همه سگ ولگرد در کوچه و پس کوچه های شهر نمیکنند، گفت: هم اکنون شرایط روحی بدی دارم چون می توانست اتفاق خیلی بدتری یا برای من یا برای دیگران بیفتد. اگه این اتفاق برای بچه ای میفتاد، قطعا شاهد اتفاق بدتری بودیم.

یکی دیگر از شهروندان قائمشهری در گفت و گو با خبرنگار استناد نیوز با بیان اینکه هر روز شاهد پرسه زنی سگ های ولگرد و هجوم شبانه آنان در سطح شهر هستیم، گفت: هجوم سگ های ولگرد موجب وحشت شهروندان و به خصوص کودکان می شود.

ساداتی با اعلام اینکه مدتی است که سگ های بی پناه در مناطق مختلف این شهرستان پرسه می زنند، بیان کرد: در فضای مجازی گاهی شاهد حوادث دلخراش از سوی سگ های ولگرد در سطح این شهرستان هستیم و همچنان این سگ ها به امید یافتن غذا در خیابان ها پرسه میزنند.

وی در پایان از مسئولین ذی ربط خواست تا نسبت به جمع آوری سگ های بلاصاحب اقدام کنند.

300 مورد حیوان گزیدگی در قائمشهر 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار استناد نیوز با بیان اینکه هجوم سگ های ولگرد در سطح شهر به یک معضل تبدیل شده است چرا که منجر به انواع بیماری ها می شود، گفت: افرادی که مورد گازگرفتگی حیوانات قرار می گیرند اگر بلافاصله نسبت به تزریق واکسن اقدام نکنند، صد در صد جانشان را از دست می دهند.

دکتر محمد گران با بیان اینکه وضعیت گازگرفتگی سگ های ولگرد در سطح این شهرستان افزایشی شده که متولیان مربوطه باید برای ساماندهی اینگونه حیوانات برنامه ریزی کنند، افزود: از ابتدای امسال تعداد مراجعان حیوان گزیدگی به مراکز درمانی این شهرستان 300 نفر بوده که ما هم نسبت به واکسینه کردن آنان اقدام کرده ایم.

وی با اشار به اینکه هر انسانی که مورد حیوان گزیدگی قرار می گیرد باید 3 تا 6 واکسن علیه این بیماری تزریق کند، گفت: هزینه واکسن هاری بین 40 تا 80 میلیون تومان است که بسیار هزینه هنفتگی است. 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قائمشهر، اضافه کرد: درست است که تزریق واکسن به صورت رایگان توسط این اداره انجام می شود اما اگر سگ های بلاصاحب ساماندهی شود این شبکه می تواند این مبالغ را در بخش های دیگر سلامت هزینه کند.

دکتر گران در پایان با قدردانی از شهرداری قائمشهر بابت مرکز نگهداری سگهای بلاصاحب در مرکز دفن زباله این شهرستان گفت که با توجه به حجم بالای سگ های بلاصاحب از شهرداری می خواهیم تا نسبت به راه اندازی بیشتر مراکز نگهداری اقدام کنند چرا که این مرکز ،جوابگوی حدود 300 سگ است .

نبود انجمن حمایت از حیوانات در قائمشهر

عضو شورای شهر قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار استناد نیوز با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای سطح استان مازندران درباره محل نگهداری سگهای بلاصاحب و ولگرد هنوز اقدامی انجام نشده است، گفت: شهرداری قائمشهر در این راستا تمام تلاش خود را به کارگیری کرده و از همان ابتدا به عنوان یک شهرداری پیشگام، نسبت به محل نگهداری سگ های بلاصاحب در محل مرکز دفن زباله اقدام کرده است.

دکتر مفید اسماعیلی با اشاره به اینکه در بسیاری از شهرهای سطح این استان که نتوانستند نسبت به راه اندازی محل نگهداری سگ های بلاصاحب اقدام کنند بنابراین این سگها را در این شهر رها کرده اند، افزود: محل نگهداری سگهای بلاصحاب در این شهرستان محدود اما حجم این سگها بسیار زیاد است بنابراین ما نمی توانیم همه این حیوانات را در مرکز نگهداری کنیم در نتیجه سگها، در سطح شهر برای تهیه غذا هجوم می آورند. 

وی ظرفیت نگهداری سگهای بلاصاحب در این مرکز را 300 مورد اعلام کرد.

عضو شورای شهر قائمشهر با بیان اینکه به جز مرکز نگهداری سگهای بلاصاحب در این شهرستان مرکز دیگری هم به صورت خصوصی در روستای منگل اداره می شود، افزود: در این مرکز خصوصی حدود 400 قلاده سگ نگهداری می شود اما برخی از حامیان سگ با پاره کردن فنس های این مرکز نسبت به رهاسازی حدود 30 درصد از این حیوانات اقدام کرده اند که ما شاهد حجم بالای از سگ در سطح شهرستان قائمشهر هستیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه هیچ گونه انجمن حمایت از حیوانات در شهرستان قائمشهر نداریم، گفت: با توجه به حجم بالای سگهای ولگرد و بلاصاحب در سطح این شهرستان نیازمند مکانی دیگر برای نگهداری 600 قلاده سگ هستیم که ایجاد مکان دیگر هم نیازمند هزینه بالایی است .

شهردار قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار استناد نیوز با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از 450 سگ جمع آوری شده است، گفت: 2 مرکز جمع آوری سگ های بلاصاحب در مرکز دفن زباله و هفت تن وجود دارد.

کاظم علیپور با اعلام اینکه در چند روز گذشته حامیان سگ های بلاصاحب به مرکز هفت تن رفته و فنس ها را پاره کردند، افزود: این موضوع باعث شد تا حدودی از سگ ها به سطح این شهر هجوم آورند.

وی در پایان با بیان اینکه اگر منابع طبیعی زمین در اختیار ما قرار دهد ما این آمادگی برای مرکز جدید جمع آوری سگ های بلاصاحب در سطح این شهرستان را داریم ، گفت: ما این آمادگی را داریم تا سگ ها را جمع آوری و شاهد این دست حیوانات در سطح شهر نباشیم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار