خردادماه پاداش مشترکین صرفه جویی در مصرف برق لحاظ می شود/ مصرف برق به ۵۳ هزار مگاوات رسید\

خردادماه پاداش مشترکین صرفه جویی در مصرف برق لحاظ می شود/ مصرف برق به ۵۳ هزار مگاوات رسید

  • کد خبر: 2111102179
  • چاپ
  • انتشار: 03 خرداد 1401 - 17:53

وزیر نیرو گفت: پاداش مشترکان صرفه جو از ابتدای خردادماه در قبض برق آنان لحاظ می‌شود.


به گزارش استناد نیوز و به نقل از از وزارت نیرو، «علی اکبر محرابیان» افزود: این پاداش‌ها از اول خردادماه در سیستم دیسپاچینگ لحاظ شده و اعمال می‌شود و مشترکان می‌توانند به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش مصرف ۵۰۰ تومان پاداش بگیرند.
وی ادامه‌داد: این پاداش برای ما معادل تأمین هزینه برق است، یعنی وزارت نیرو به‌جای خرید برق با اعطای پاداش زمینه تامین پایدار را فراهم می‌کند و امیدواریم که کاهش مصرف با وجود این پاداش‌ها بسیار چشمگیر باشد.
وزیر نیرو گفت: از مشترکان پرمصرف نیز خواهش می‌کنیم که نسبت به صرفه‌جویی و مصرف معادل اکثریت مردم اقدام کنند. مشترکی داریم که ۵۰ برابر یک خانواده معمولی برق مصرف می‌کند و به‌طور طبیعی تداوم این مصرف براساس تقاضای همه مردم با استفاده از کنتور هوشمند محدود خواهد شد.
محرابیان درباره میزان خاموشی‌ها در سال‌های اخیر یادآور شد: در تابستان‌های متوالی و در سه زمستان، کشور با مساله‌ خاموشی روبه‌رو بوده است.
وی خاطرنشان‌کرد: در زمستان گذشته با خاموشی روبه‌رو نشدیم و صنعت برق با تأمین سوخت از سوی وزارت نفت بدون هیچ مشکلی و به صورت پایدار برق را در زمستان گذشته برای همه بخش‌ها تأمین کرد، به گونه‌ای که صنعت فولاد بیشترین رشد را میان کشورهای جهان به خود اختصاص داد و این حاکی از تأمین پایدار برق است.
وزیر نیرو با بیان اینکه تابستان سال گذشته با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی رو به‌رو بودیم، گفت: با فرض رشد ۴.۵ تا پنج درصدی اوج مصرف برق، این عدد در سال جاری با فرض شرط فعالیت نکردن به ۱۹ هزار مگاوات ناترازی در سال جاری می‌رسید که معادل ۲۵ درصد تولید برق کشور است.
مصرف برق به ۵۳ هزار مگاوات رسید
محرابیان درباره برنامه‌های پوشش ناترازی صنعت برق، گفت: از روز شروع به کار دولت برنامه‌ریزی برای تامین پایدار برق شروع شد که یک بخش آن در حوزه افزایش ظرفیت نیروگاه و بخش دیگر به حوزه مدیریت مصرف و کنترل تقاضا می‌پرداخت.
وی ادامه‌داد: ناترازی سنواتی عدد بالایی است، در حال حاضر وارد شرایط تابستان شدیم و امروز مصرف به ۵۳ هزار مگاوات رسید.
وزیر نیرو درباره برنامه توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور خاطرنشان‌کرد: در ابتدای راه برنامه توسعه ۳۰هزار مگاواتی صنعت برق را داشتیم، اما با توجه به روند روبه‌رشد تولید در کشور دیدیم که ‌نمی‌توان پاسخ تقاضا را در سال‌های آتی داد.
محرابیان اضافه‌کرد: بر این اساس میزان برنامه برای چهار سال آتی و افزایش ظرفیت به ۳۵ هزار مگاوات شامل سه بخش یعنی ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه‌های حرارتی مرتبط با وزارت نیرو، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های صنایع و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر تبدیل شد.
وی افزود: هم اکنون از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه صنعتی، پنج‌هزار و ۴۰۰ مگاوات عملیات شروع شده و نخستین نیروگاه صنایع در تابستان سال جاری به مدار می‌آید، بر این اساس امیدوارم نیروگاه‌های صنایع به بیش از ۱۰ هزار مگاوات برسد.
جزئیات کاهش ناترازی ۱۹ هزار مگاواتی برق در سال جاری
این عضو کابینه دولت سیزدهم درباره هزینه ساخت نیروگاه، گفت: نیاز است برای ساخت یک کیلو وات ظرفیت نیروگاه حرارتی ۴۰۰ یورو هزینه کنیم این در حالی است که برنامه ارتقای یک‌هزار و ۱۱۵ مگاواتی با هزینه بسیار کمتری زمینه افزایش تولید برق را مهیا می‌کندو به عبارت دیگر متوسط ارتقای توان برای هر کیلووات ساعت، ۳۰ یورو هزینه دارد گه بیانگر هزینه بسیار کم ارتقای توان است.
محرابیان افزود: در مرحله بعد به سراغ واحدهای سیکل ترکیبی رفتیم تا با ایجاد واحدهای بخار به میزان یک سوم ظرفیت نیروگاه‌ها بدون سوخت نسبت به تولید برق اقدام کنیم وافزایش راندمان نیروگاه‌ها را شاهد باشیم، بدین ترتیب امسال دوازده واحد بخار نیروگاه‌های سیکل تریکبی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی گفت: ۱۹ هزار مگاوات ناترازی با فرض این است که هیچ حرکتی نکنیم، بر این اساس با افزایش توان اتفاق افتاده تا پایان دوره گرما بالای ۶ هزار مگاوات از ناترازی کاسته می‌شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار