عملیات اجرایی مرمت، تجهیز و راه اندازی موزه تاریخی در قائمشهر آغاز شد/ پیش بینی اعتبار 5 میلیارد تومانی\

عملیات اجرایی مرمت، تجهیز و راه اندازی موزه تاریخی در قائمشهر آغاز شد/ پیش بینی اعتبار 5 میلیارد تومانی

  • کد خبر: 2111102161
  • چاپ
  • انتشار: 31 ارديبهشت 1401 - 18:07

عملیات اجرایی مرمت، تجهیز و راه اندازی موزه تاریخی در قائمشهر با حضور سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، شهردار قائمشهر، اعضای شورای شهر قائمشهر، فرماندار و فرهنگ دوستان آغاز شد.

 

به گزارش استناد نیوز، شهردار قائمشهر روز شنبه در مراسم آغاز مرمت، تجهیز و راه اندازی موزه تاریخی قائمشهر، گفت: ساختمان شهرداری سابق در سال 1305 احداث و قدمت بالایی دارد که حتی به ثبت میراث ملی کشور رسیده است، با توجه به اینکه در سال 1392 هزینه ای از سوی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان برای این فضا تقبل شده اما بنا به دلایلی به سرانجام نرسیده است؛ بنابراین شورای دوره ششم بر آن شد تا از محل بودجه سال جاری شهرداری هزینه ای را برای مرمت، تجهیز و راه اندازی این موزه در نظر بگیرد.

کاظم علیپور با بیان اینکه اعتبار پیش بینی شده برای مرمت، تجهیز و راه اندازی این موزه 5 میلیارد تومان خواهد بود، افزود: این شهرداری آمادگی دارد تا با توجه به افزایش هزینه ها در سال جاری، تا 10 میلیارد تومان هم برای به بهره برداری رسیدن این موزه هزینه کند.

بر اساس این گزارش، در انتهای این مراسم شهردار قائمشهر در جهت اشتغال زایی و رفاه مردم قائمشهر اعلام کرد که فضای زیرزمین این ساختمان برای کافه و رستوران در نظر گرفته شده است.

طبق گفته علیپور این ساختمان در 3 طبقه است که برای طبقه اول و همکف موزه پیش بینی شده است.

وی از استقبال شهروندان قائمشهری برای حضور در جاده سلامت درون شهری خبر داد و گفت که اگر مسولین ذی ربط در بحث مجوزات لازم به ما کمک کنند، عملیات اجرایی دومین جاده سلامت درون شهری هم آغاز خواهد شد.

شهردار قائمشهر از راه اندازی منطقه ویژه گردشگری و تفریحی تا 5 ماه آینده در مسیر گردشگری رودخانه سیاه رود خبر داد.

شهرداری

اعتبار 2 میلیارد تومانی اداره کل میراث برای مرمت و بهسازی موزه قائمشهر

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این مراسم با بیان اینکه در جلساتی که با حضور شورا، اعضای شورای شهر و فرمانداری قائمشهر بر گزار شد بنا شد تا موزه تاریخی در قائمشهر راه اندازی شود، افزود: بخش مرمت و امکانات مورد نیاز برای راه اندازی این ساختمان قدیمی شهرداری قائمشهر در چند سال گذشته مهیا شده است. برای تکمیل این پروژه شهرداری قائمشهر اعلام آمادگی کرد تا با کمک هم بتوانیم موزه تاریخی در این شهرستان را در دهه مبارک فجر امسال به بهره برداری برسانیم.

مهدی ایزدی از ایجاد شرایط ویژه برای موزه تاریخی قائمشهر خبر داد و گفت: بیش از 19 هزار قلم شی تاریخی در مخزن میراث فرهنگی استان وجود دارد. بیشترین بخشی که برای موزه قائمشهر در نظر گرفته شد؛ سکه است که به صورت ویژه در نظر داریم تا مردم و گردشگران در هنگام بازدید از آن بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه موزه تاریخی در قائمشهر از لحاظ فضایی بزرگترین موزه در استان خواهد بود، گفت: برای موزه قائمشهر 3 طبقه در نظر گرفته شده است اما موزه تاریخی که در بابل و آمل واقع شده از لحاظ فضایی، وسعت کمتری دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه سال گذشته در سفر ریاست جمهوری به این استان بخشی از اعتبارات را به موزه ها اختصاص داده ایم، افزود: برای موزه تاریخی قائمشهر که به صورت مشارکتی بین اداره کل میراث و شهرداری است 2 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته ایم.

طبق گفته ایزدی فضای به کارگرفته شده در این موزه بخشی مردم شناسی و بخشی تاریخی خواهد بود، همچنین  طبقه بالا موزه تخصصی باستان شناسی، طبقه پایین هم موزه مردم شناسی و تاریخ خواهد بود.

بیش از 100 اثر تاریخی در قائمشهر وجود دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان قائمشهر در این مراسم با بیان اینکه بیش از 100 اثر تاریخی در این شهرستان وجود دارد، گفت: از این تعداد 47 اثر به ثبت ملی رسیده است.

رضا دانش زاده با بیان اینکه در سال 90 استارت موزه در قائمشهر زده شد اما بنا به دلایلی مسکوت ماند، افزود: هم اکنون با پیگیری های شورا و شهرداری مرمت و بهسازی موزه تاریخی در قائمشهر آغاز شده که به عنوان بزرگترین موزه در ناحیه شمال کشور خواهد بود که راه اندازی می شود.

فرماندار قائمشهر در این مراسم با بیان اینکه سفر ریاست جمهوری به استان مازندران فرصت مناسبی برای اعتبارات است، افزود: برای حوزه گردشگری استان حدود 100 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

جواد مولایی قرا در پایان با اعلام اینکه سهم شهرستان قائمشهر از لحاظ اعتبارات قابل قبول نیست، گفت: بهتر است تا این موضوع بازخوانی شود.

خبرنگار: مونا معینی کوچکسرائی 

شهرداری

شهردرای



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار