راه دلالان از سورتینگ داران جدا است/ فرصت های شغلی که با بی توجهی از بین می رود\

راه دلالان از سورتینگ داران جدا است/ فرصت های شغلی که با بی توجهی از بین می رود

  • کد خبر: 2111101666
  • چاپ
  • انتشار: 09 آذر 1400 - 13:31

سورتینگ نقش کلیدی و موثری در جا به جایی محصولات کشاورزی دارند. مسئولین ذی ربط هم وظیفه دارند تا با ارائه تسهیلات و کمک های مالی شرایطی را برای سورتینگ داران مهیا کند.

به گزارش استناد نیوز، سورتینگ اصطلاحي به معناي درجه بندی و دسته بندی محصولات است. در واقع، سورتينگ محصولات کشاورزی به درجه بندی انواع ميوه ها و ساير محصولات کشاورزی براساس اندازه، رنگ، شکل ظاهری و ساير عوامل و جداسازی ناخالصی ها، ميوه ها و محصولات خراب و فاسد شده اطلاق می شود.

سورتینگ به دلیل ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات از اهمیت بسزایی برخوردار است، در سال های گذشته تعداد سورتینگ ها در مناطق شمال کشور افزایش یافت اما نکته مهم حضور سورتینگ های با مجوز از دستگاه های مربوطه است که بتوانند محصولات با کیفیت را در بازار ارائه دهند.

بسیاری از سورتینگ ها هم به دلیل عدم رعایت قوانین مربوط به بهداشت از سوی دستگاه های مربوطه پلمب شدند. براداران کمالی از سال 65 تا کنون با پشتکار توانستند شعب مختلفی در سطح استان مازندران افتتاح کنند اما به دلایلی شعبه قائمشهر علی رغم فعالیت مستمر بعد از چند سال تعطیل شد و تنها دو شعب آنها در جویبار و سیمرغ در حال فعالیت است.

حسین کمالی شعبه سیمرغ را در سال جاری راه اندازی کرد. این سورتینگ در فضایی به مساحت یک هکتار با هزینه ای بلاغ بر 33 میلیارد تومان به بهره برداری رسید. اما قطعا برای خدمت رسانی مناسب نیاز مالی است تا بر اساس آن بتوانند میوه های با کیفیتی را به دست مصرف کننده و یا حتی بخش صادرات مهیا کنند.

قطعا بخش خصوصی برای ارتقای فعالیت خود نیاز مبرم به حمایت های مالی دولت دارد اما  کمالی با پشتکار خود توانست تا به اینجا مشکلات مالی را هموار و شعبه جدیدی را در سیمرغ افتتاح کنند. متاسفانه در چند سال اخیر حضور سورتینگ داران دلال در این حوزه افزایش یافته و تعدادی هستند که با سو استفاده از موقعیت خود شرایط بازار را دگرگون می کنند. برداران کمالی با 35 سال تجربه هرگز وارد این حوزه ها نشده اند و با پشتکاری که در این حوزه داشتند با افتخار به عنوان تاجر توانستند به هموطنان خود خدمت کنند.

قطعا سورتینگ نقش کلیدی و موثری در جا به جایی محصولات کشاورزی دارند. دولت هم وظیفه دارد با ارائه تسهیلات و کمک های مالی شرایطی را برای سورتینگ داران مهیا کند تا انها به فعالیت های خود ادامه دهند. سورتینگی که بتواند تعداد سردخانه های خود را ارتقا دهد و از دستگاه های قالب زنی سبد بهره مند شود و تعداد نیروهای خود را افزایش دهد، قطعا میتواند خدمات موثری را ارائه دهد که همه این موارد نیاز به کمک های دولت است.

در مجموعه کمالی شعبه سیمرغ از 6 اتاق سردخانه تنها یک اتاق فعال است که ایشان برای ارتقای کار خود نیاز به 4 اتاق دیگر هم دارد. ساخت سردخانه حداقل 25 تا 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و هر سردخانه قابلیت نگهداری 500 تن مرکبات دارد. ایجاد اشتغال یکی از دغدغه های دولت است و سورتینگ ها می توانند در بحث اشتغال گام های موثری بردارند. طبق گفته کمالی تنها در شعبه سیمرغ 200 کارگر علاوه بر این استان از سایر استان ها هم مشغول به فعالیت هستند.

دولت می تواند به فرصت های شغلی در شمال کشور نگاه ویژه ای داشته باشند. حضور کارگر از شهرهای دیگر یقینا دغدغه سورتینگ دار را برای مجوز اسکان ایجاد می کند و نیاز است دولت در این راستا اقدامات موثری انجام دهد و برای گرفتن مجوز حمایت کند تا سورتیگ داران دغدغه ای برای این موضوع نداشته باشند.

 هرچند  کمالی برای جلوگیری از خطرات جاده ایی و مسافت راه برای کارگران خود چهار خانه در شهرستان سیمرغ مهیا کرده است  اما اگر در این راستا اقدامات موثری انجام شود قطعا دغدغه ایشان در این راستا از بین می رود.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار