پرداخت یک پایه حقوق برای عیدی تخلف است/ بسیاری از کارگران عیدی کامل نمی‌گیرند\

پرداخت یک پایه حقوق برای عیدی تخلف است/ بسیاری از کارگران عیدی کامل نمی‌گیرند

  • کد خبر: 2111100785
  • چاپ
  • انتشار: 21 دی 1399 - 20:35

کارگران کارگاه‌های کوچک معمولاً از دریافت عیدی کامل محروم هستند.

 

به گزارش استناد نیوز و به نقل از خبرنگار ایلنا، امسال تمام کارگران بین ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عیدی خواهند گرفت و هر نوع پرداختی کمتر از این رقم، غیرقانونی است و کارگران حق شکایت دارند.

با این حال، هستند کارگرانی که ادعا می‌کنند در همه سالهای گذشته، عیدی آن‌ها کمتر از میزان مقرر در قانون پرداخت شده و از ترس بیکار شدن، دنبال شکایت نرفته‌اند.

معمولاً در اصناف و کارگاه‌های کوچک خارج از شمول بازرسی کار، عیدی کارگران بسیار کمتر از میزان قانونی پرداخت می‌شود و با اینکه حداقل عیدی قانونی، دو پایه حقوق کارگری است، کارفرمایان به پرداخت یک پایه حقوق اکتفا می‌کنند.

یکی از کارگران شاغل در یک شرکت تولیدی کوچک در تهران می‌گوید: من چهار سال در این تولیدی سابقه کار دارم؛ اما در تمام این مدت، عیدی من یک پایه حقوق پرداخت شده؛ ما کارگران درحالیکه قانون را می‌دانیم، جرات شکایت نداریم چراکه قرارداد کتبی نداریم و اگر اعتراض کنیم یا پای شکایت در میان باشد، خیلی راحت اخراج می‌شویم.

این کارگر می‌گوید: به احتمال زیاد امسال هم حدود دو میلیون تومان عیدی خواهیم گرفت؛ یعنی تقریباً برابر یک پایه حقوق اما ناچاریم بسوزیم و بسازیم و اعتراض نکنیم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار