کاهش مرگ و میر در استان های قم و یزد / مشارکت بیش از 560 هزار نفر در طرح شهید سلیمانی / مبادا با عادی انگاری، پروتکل ها تضعیف شود\

کاهش مرگ و میر در استان های قم و یزد / مشارکت بیش از 560 هزار نفر در طرح شهید سلیمانی / مبادا با عادی انگاری، پروتکل ها تضعیف شود

  • کد خبر: 2111100706
  • چاپ
  • انتشار: 10 دی 1399 - 17:07

وزیر بهداشت با بیان اینکه مبادا با عادی انگاری پروتکل های بهداشتی تضعیف شود، گفت در استان های قم و یزد شاهد کاهش مرگ و میر هستیم.


به گزارش استناد نیوز و به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی روز چهارشنبه در ارتباط زنده تصویری با شبکه خبر، اظهار داشت: به عنوان نمونه در استان قم، میزان رعایت پروتکل ها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد و به همین میزان، مرگ و میر و بستری بیماران کاهش یافت یا در استان یزد، میزان رعایت پروتکل از استاندارد و متوسط کشوری بالاتر رفته و خوشبختانه میزان مرگ و میر و بستری بیماران در این استان نیز روند کاهشی دارد.
وی افزود: در استان مازندران میزان رعایت پروتکل ها به مراتب از متوسط کشوری پایین تر است و به همین میزان، گرفتاری ما در ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران کووید19 هم افزایش یافته است. بنابراین ارتباط تنگاتنگی بین رعایت پروتکل ها و میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران وجود دارد.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، با مشارکت بیش از 560 هزار نفر، تیم های رهگیری تشکیل شده است که سهم بسیج 30 درصد و سهم همکاران ما در نظام سلامت حدود 32 درصد بوده و در این زمینه رابطین سلامت محله، سفیران سلامت، بخش خصوصی و سازمان هلال احمر نیز مشارکت بسیار خوبی داشته اند.
دکتر نمکی افزود: بیش از 36 هزار نفر در تیم های مراقبتی در طرح شهید سلیمانی به ما کمک می کنند که سهم بخش سلامت 67 درصد، سازمان بسیج 29 درصد و سایر دستگاه ها نیز در این زمینه مشارکت دارند. همچنین 11 هزار تیم نظارتی در این طرح تشکیل شده که سهم مشارکت سازمان بسیج 35 درصد، هلال احمر 14 درصد و حدود 20 درصد بخش سلامت بوده و سایر دستگاه ها نیز در این زمینه به ما کمک کرده اند.
وی یادآور شد: تا کنون حدود 25 هزار تیم حمایتی در کشور تشکیل شده که بیشترین سهم این تیم ها مربوط به سازمان بسیج است و در این حوزه نیز همکاران ما و سازمان های مردم نهاد در حمایت از بیماران و خانواده های آنها در منزل و اقامتگاه ها مشارکت دارند.
وزیر بهداشت بیان داشت: تعداد قابل توجهی واحد جدید ارائه خدمت با مشارکت دستگاه های مختلف در کشور راه اندازی شده که شهرداری به ویژه شهرداری تهران و کلانشهرها و سایر سازمان های مردم نهاد در این زمینه کمک زیادی به ما کمک کرده اند.
دکتر نمکی گفت: دانشگاه های علوم پزشکی وضعیت ورود ویروس انگلیسی جهش یافته به کشور را به طور مرتب رصد می کنند. سه روز قبل به بنده خبر دادند که یک نفر از یک گروه سه نفره از هموطنان ما که از انگلیس به ایران آمده اند و در یکی از استانهای شمال شرقی کشور حضور دارند، علامت دار شده که البته با PCR منفی وارد کشور شده بودند اما بلافاصله ردیابی کردیم حتی آژانسی که آنها را از مرکز استان به شهرشان برده بود را پیدا و آنها را ایزوله کردیم و نیمه شب گذشته خبر دادند که خوشبختانه هر سه مورد از این افراد منفی بوده اند و به جرات می توانیم بگوییم ردپایی از ویروس جدید انگلیسی را تا این لحظه در کشور نداریم و مردم نگران نباشند.
دکتر نمکی ادامه داد: نبودن ردپای ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور به این معنا نیست که همه دروزاه های کشور را به روی این ویروس بسته ایم و به ایران نخواهد آمد. این ویروس بخش های عمده کشورهای اروپایی و غیراروپایی را گرفتار کرده و هر لحظه ممکن است با ویروس جهش یافته ای چه در داخل و چه وارداتی روبرو شویم. بهترین راه مبارزه با هرگونه ویروس جهش یافته یا جهش نیافته، راهکارهایی است که تا امروز رفته ایم یعنی رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی.
وی اظهار داشت: یکی از دغدغه های همکارانم در این ایام که با کاهش میزان مرگ و میر و بستری بیماران روبرو هستیم، برگزاری مراسم بزرگداشت عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) چه مراسم خانگی و چه مراسم غیرخانگی است. تقاضای بنده و همکارانم این است که برای احترام به روح آن بانوی بزرگوار هم که شده باید رعایت اصولی را کنیم که هیچ فردی در کشور دچار گرفتاری نشود.
وزیر بهداشت تاکید کرد: تقاضای مجدد ما این است که در برگزاری این مراسم دقت کنیم که مبادا دوباره دچار گرفتاری غیر قابل کنترل شویم. مراسم بزرگداشت شهید رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی در پیش است که خوشبختانه وقتی با فرمانده سپاه پاسداران صحبت کردیم، وی با متانت و وقار بر اجرای پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی تاکید کرد و گفت که ما و همه همکاران مان مطیع رعایت پروتکل ها هستیم که باعث افتخار ما و همکاران ما در نظام سلامت شد.
دکتر نمکی تصریح کرد: امروز همه یاران شهید سلیمانی که روزی کوچه به کوچه دنبال ویروس سهمگینی به نام داعش می رفتند تا آنها را ریشه کن کنند، همکاران بسیجی و یاران شهید سلیمانی و عزیزان ما در طرح شهید سلیمانی، خانه به خانه به دنبال ویروس کووید19 می گردند تا با شیوه حاج قاسم، این ویروس را ریشه کن کنند. به همین دلیل تقاضای ما از همه این است که برای بزرگداشت روح آن شهید عالی مقام، پروتکل ها را رعایت کنیم که مبادا به دام سهمگین مجدد بیماری بیفتیم.
وی گفت: از همکارانم در دانشگاه های های علوم پزشکی کتبا تقاضا کردم که مبادا با کاهش بیماری، بستری و مرگ و میر بیماران، دچار سستی شویم. ما خانه به خانه باید آخرین حلقه های ویروس را بشکنیم که مبادا دوباره خیزی از بیماری از گوشه ای از کشور، ایجاد شود. عزیزان ما در استان مازندران و مناطق نارنجی باید دقت بیشتری داشته باشند و باید به شدت به کانون های آلوده حمله کنند، به شکستن زنجیره انتقال بیماری و با افزایش تست و رفتن خانه به خانه و بیماریابی، این راه را ادامه دهند.
وزیر بهداشت در ادامه، اولین تست انسانی واکسن ایرانی کرونا را تبریک گفت و یادآور شد: در نشست مفصل تری در مورد واکسن، صحبت خواهم کرد و در مورد واکسن خارجی نیز همه وقت مان را برای واردات گذاشته ایم. این به معنی آن نیست که وقتی برای تست انسانی واکسن ایرانی مژده می دهیم، بخواهیم مردم را منتظر واکسن ساخت داخل نگه داریم البته بنده و تمام نزدیکانم زمانی واکسن کرونا را تزریق می کنیم که تمام مردم ایران و گروه های هدف، این واکسن را تزریق کرده باشند.
دکتر نمکی یادآور شد: برای مردم ایران حتما در صدد هستیم که از منابع مطمئن و شرکت هایی که واکسن آنها، مراحل مختلف را گذرانده است و آمادگی تزریق بدون دغدغه برای انسان وجود دارد، واکسن تامین کنیم و مژده آن را در اسرع وقت اعلام می کنیم. گروه های هدف تزریق واکسن نیز مشخص شده اند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار