پروتکل جلوگیری از سنگ کلیه تهیه شده است\
  • رییس مرکز تحقیقات بیماری کلیوی و مجاری ادراری:

پروتکل جلوگیری از سنگ کلیه تهیه شده است

  • کد خبر: 2110766
  • چاپ
  • انتشار: 26 آذر 1398 - 16:46

استناد نیوز - رییس مرکز تحقیقات بیماری کلیوی و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در کشور به اندازه کل اروپا تصویربرداری مانند عکس، سی تی اسکن و ام ار آی از بیماران انجام می‌شود که این کار تحمیل هزینه به نظام سلامت کشور است.

به گزارش استناد نیوز، عباس بصیری در میزگرد حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم اظهار داشت: این کار علاوه بر هزینه‌های زیاد، بیماران را با اشعه‌های مضر مواجه می‌کند که می‌تواند در آینده بیماری زا باشد.

رییس مرکز تحقیقات بیماری کلیوی و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در حال حاضر یکی از مهمترین نگرانی‌های آمریکا این است که از سال ۲۰۲۶ به بعد بسیاری از سرطان‌ها در اثر تصویربرداری زیاد ایجاد خواهد شد.

وی گفت: ما اقدام به تهیه راهنماهای بالینی یا گایدلاین های درمانی کردیم تا پزشکان ما بدانند چه کارهایی را باید انجام دهند و چه کارهایی را نباید انجام دهند تا هم هزینه را زیاد نکند و هم اینکه بیماران را در معرض مخاطره قرار ندهند.

بصیری ادامه داد: این گایدلاین های درمانی در وزارت بهداشت مورد تائید قرار گرفت و برای اجرایی شدن، ابلاغ شده‌اند.

 پروتکل جلوگیری از سنگ کلیه تهیه شده است

بصیری با اشاره به اینکه نقاط سنگ ساز کلیه در کشور بررسی شده و اطلاعات لازم در این زمینه جمع‌آوری شده است، گفت: ارتباط آن با تغذیه، آب آشامیدنی، شغل و عادات غذایی بررسی شده و پروتکل برای جلوگیری از سنگ کلیه هم تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه سنگ کلیه از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه ادراری است، گفت: حدود ۳۵ درصد فعالیت‌های بخش اورولوژی روی سنگ کلیه است. ما در کمربند سنگ سازی دنیا قرار داریم اما تاکنون هیچگونه اقدام جدی برای پیشگیری از این بیماری در کشور انجام نشده است.

رییس مرکز تحقیقات بیماری کلیوی و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: دارویی در این زمینه تهیه شده و این دارو در بازار موجود است و مورد استفاده بیماران قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به آغاز رشته تحصیلی آندرولوژی و لاپاراسکوپی در این حوزه، گفت: این رشته در سال ۱۳۷۰ راه اندازی شده و تاکنون حدود ۷۵ فارغ‌التحصیل داشتیم که آنان در اقصی نقاط کشور فعالیت می‌کنند.

بصیری بیان داشت: این کار سبب کاهش طول مدت بستری در بیمارستان، کم شدن درد و ناراحتی بیمار بعد از عمل جراحی و صرفه جویی در هزینه شده است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار