پوتین به دنبال ایجاد بحران غذایی در کشور است\

پوتین به دنبال ایجاد بحران غذایی در کشور است

  • کد خبر: 2111103309
  • چاپ
  • انتشار: 28 تیر 1402 - 10:19

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: افزایش قیمت جهانی غلات، ناگزیر با بحران‌های سیاسی و مهاجرتی به ویژه در کشورهای آفریقایی و آسیایی همراه خواهد بود و بدیهی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اکنون در تلاش است تا با ایجاد بحران غذایی در جهان، این بحران‌ها را تحریک کند.

به گزارش روز چهارشنبه استناد نیوز و به نقل از رسانه‌های اوکراینی، رئیس جمهور اوکراین سه‌شنبه شب در پیام ویدئویی شبانه خود اظهار کرد: سال گذشته، به لطف توافقنامه غلات دریای سیاه، ما موفق شدیم از بحران قیمت در بازار جهانی مواد غذایی جلوگیری کنیم.

وی افزود: افزایش قیمت جهانی غلات، ناگزیر با بحران‌های سیاسی و مهاجرتی به ویژه در کشورهای آفریقایی و آسیایی همراه خواهد بود و بدیهی است که پوتین اکنون در تلاش است تا با ایجاد بحران غذایی در جهان، این بحران‌ها را تحریک کند.

زلنسکی خاطرنشان کرد: متاسفانه اگر از صادرات غلات اوکراین ممانعت به عمل آورند، کسری در بازار جهانی غلات بسیار محسوس خواهد بود و نه تنها فقیرترین کشورها بلکه کشورهای مختلف از لیبی و مصر گرفته تا بنگلادش و چین آن را احساس خواهند کرد و ما با شرکای خود برای جلوگیری از این امر کار می‌کنیم.

رئیس جمهور اوکراین در ادامه با بیان اینکه ما هم به نوبه خود در حال توافق برای تداوم نقش جهانی اوکراین به عنوان ضامن امنیت غذایی، دسترسی دریایی به بازار جهانی و حفظ مشاغل اوکراینی‌ها در بنادر و صنعت کشاورزی هستیم، گفت: ما هم برای امنیت جهانی و هم برای کشاورزان اوکراینی خود می‌جنگیم.

زلنسکی افزود: غلبه بر تجاوز روسیه و مجازات مسکو به دلیل اتخاذ سیاست ترور و وحشت از سوی حاکمان این کشور، یک وظیفه تاریخی برای نسل کنونی رهبران جهان است.

 قرارداد غلات میان مسکو و کی‌یف روز دوشنبه (۱۷ جولای / ۲۶ تیر) به پایان رسید و روسیه از تمدید مجدد آن خودداری کرد زیرا بخشی از معامله که مربوط به رفع موانع صادراتی محصولات کشاورزی روسیه بود، اجرا نشده است.

علاوه بر این مسکو بارها تاکید کرده است که بخش عمده غلاتی که قرار بود به مقصد فقیرترین کشورهای جهان ارسال شود، از کشورهای غربی سر در آورده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در همین زمینه گفت: مسکو تنها در صورت تضمین اجرای بخش مربوط به تعهدات متقابلی که بر اساس این توافق قول اجرای آنها به روسیه داده شده بود، آماده است تا این توافق را دوباره احیا کند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار