کاهش ۷۰ درصدی بارندگی های امسال نسبت به شرایط نرمال\

کاهش ۷۰ درصدی بارندگی های امسال نسبت به شرایط نرمال

  • کد خبر: 2111102611
  • چاپ
  • انتشار: 27 مهر 1401 - 12:51

وزیر نیرو با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط نرمال و لزوم اجرای طرح مدیریت مصرف آب، از قطع انشعاب آب مشترکان پرمصرفی که از ۲ برابر الگو بیشتر مصرف می‌کنند، خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه استناد نیوز از  وزارت نیرو، «علی اکبر محرابیان» با اشاره به سپری شدن دو سال خشک در کشور افزود: کشور در سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ رتبه سوم خشکسالی را در طول ۵۰ سال گذشته و سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ که شهریورماه به پایان رسید، رتبه یازدهم خشکسالی را داشته است.

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی درخصوص پاییز کم بارش امسال، گفت: بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط نرمال ۷۰ درصد کاهش داشته است.

محرابیان ادامه‌داد: پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و مرکز تحقیقات آب هم‌نشان می‌دهد که میزان بارش‌های پاییز ۵۰ درصد کمتر از شرایط نرمال خواهد بود و وضعیت بارندگی مهرماه نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌ها تقریباً درست بوده است.

وزیر نیرو اضافه‌کرد: در این شرایط موضوع مهم مدیریت مصرف است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم؛ بر روی سدها و آب‌های زیرزمینی جدول دقیق منابع و مصارف استخراج کردیم و مسوولان حوزه‌های وزارت نیرو برنامه‌ریزی‌های دقیقی را با رعایت اصول علمی استخراج کرده‌اند و تلاش می‌کنیم که این اعداد و ارقام دقیق رعایت شود.

وی گفت: برای رعایت اعداد مصرف لازم است مدیریت مصرف در همه بخش‌ها انجام شود و باید مطابق این جدول مصارف‌مان را تنظیم کنیم.

محرابیان اظهار داشت: گرمای کنونی که تجربه می‌کنیم نسبت به شرایط فصلی درجه حرارت بالایی است و ما در طول مهرماه نسبت به شرایط نرمال 1.8درجه افزایش گرما داریم و این یعنی مصرف آب بیشتر؛ بر این اساس ضرورت دارد با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری همه مردم بتوانیم شرایط را مدیریت و بدون دغدغه از این شرایط عبور کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در فصل‌های آینده شاهد بارش‌های خوبی باشیم و خشکسالی‌های مستمری که داشتیم جبران شود.

وزیر نیرو گفت: همکاری مردم در مدیریت مصرف بسیار مهم بوده و همان‌طور که در مدیریت مصرف برق شاهد بودیم و توسط اغلب کارشناسان پیش‌بینی شده بود تابستان امسال خاموشی‌های گسترده داشته باشیم، اما مردم به صحنه آمدند، همکاری کردند و بدون کمترین دغدغه توانستیم از این شرایط عبور کنیم.

وی ابیان‌داشت: در شرایط موجود نیز از مردم درخواست می‌کنیم که با ما همکاری کنند، زیرا آب پشت سدها متعلق به مردم است و از مردم می‌خواهیم الگو را رعایت کنند.

محرابیان با بیان اینکه وزارت نیرو مشابه الگوی صنعت برق را برای این موضوع پیش‌بینی کرده است، گفت: مشترکانی که اقدام به صرفه‌جویی کنند در سطح زیر الگو پنج برابر قیمت پرداخت برقشان به آن‌ها پاداش صرفه‌جویی می‌دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به موضوع آب، خاطرنشان کرد: قیمت هر مترمکعب آب به طور متوسط حدود ۶۰۰ تومان تعیین شده و پنج برابر آن، سه هزار تومان می‌شود؛ یعنی هرکدام از مشترکان یک مترمکعب آب صرفه‌جویی کند، سه هزار تومان پاداش تعلق می‌گیرد و با اندک صرفه‌جویی قبوض مشترکان رایگان می‌شود و اگر بیشتر صرفه‌جویی کنند بستانکار می‌شوند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار