به گزارش استنادنیوز، صالحی عمران با بیان اینکه این همایش دو جامعه بزرگ، یعنی دانشگاهیان و اصحاب رسانه را گرد هم آورده است، گفت:
دانشگاه، نهاد تولید دانش است و رسانه، نهاد توزیع دانش. ارتباط این دو، هرچند گاه ممکن است با تنش همراه باشد، اما این تنش از نوع سازنده است و به توسعه جامعه کمک میکند.
رئیس دانشگاه مازندران افزود: دانشگاه منطق خاص خود را دارد؛ دقت، عمق و اثباتپذیری در تولید علم. در مقابل، رسانه نیز منطق خود را دارد؛ سرعت، جذابیت و مخاطبمحوری. پیوند این دو منطق میتواند جامعه را در مسیر توسعه علمی و فرهنگی یاری دهد.
وی با تأکید بر ضرورت بومیسازی علم اظهار کرد:در سالهای گذشته بیش از ۱۵۰ مقاله علمی در مجلات مختلف منتشر کردم، اما بعدها به این نتیجه رسیدم که باید زبان علم را سادهسازی و در اختیار عموم جامعه قرار داد. از اینرو، در ۱۵ سال اخیر بیش از هفتهزار گفتوگو و مصاحبه در رسانههای گوناگون داشتم تا علم دانشگاهی در میان مردم جریان یابد.
صالحی عمران با اشاره به کارکردهای رسانه در جامعه گفت: رسانهها در کنار اطلاعرسانی و آگاهیبخشی، میتوانند در مشروعیتبخشی اجتماعی به دستاوردهای دانشگاهی، نظارت بر عملکرد نهادها و حتی برندسازی دانشگاهها نقش محوری داشته باشند.
وی افزود: رسانهها میتوانند با برجستهسازی فعالیتهای علمی دانشگاه، به جذب حمایتهای اجتماعی، مالی و سیاسی کمک کنند. آنها قادرند به جامعه نشان دهند به چه بیندیشد، و این همان نقشی است که توسعهی علمی و فرهنگی به آن نیاز دارد.
رئیس دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنانش به شکاف آگاهی میان نخبگان و عموم مردم اشاره کرد و گفت: رسانهها میتوانند با سادهسازی مفاهیم علمی، این شکاف اطلاعاتی را کاهش دهند و آگاهی عمومی را افزایش دهند.
وی در پایان با تأکید بر ضرورت یادگیری مهارتهای رسانهای در میان دانشگاهیان افزود: ما دانشگاهیان باید زبان رسانه را بیاموزیم، همانطور که رسانهها نیز میتوانند با روزنامهنگاری علمی، به توسعه عقلانیت ارتباطی در جامعه کمک کنند. ارتباط میان دانشگاه و رسانه، ضرورتی استراتژیک و حیاتی برای پیشرفت کشور است.
