یوسف نژاد؛ طرح انتقال آب خزر گنگ و مبهم است/عقب نشینی دولت بعد از مخالفت نمایندگان\
  • عضو هیئت رئیسه مجلس؛

یوسف نژاد؛ طرح انتقال آب خزر گنگ و مبهم است/عقب نشینی دولت بعد از مخالفت نمایندگان

  • کد خبر: 219995
  • چاپ
  • انتشار: 13 آبان 1398 - 08:27

استنادنیوز؛ نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح انتقال آب خزر گنگ و مبهم است، گفت: دولت بعد از مخالفت کامل نمایندگان شمال عقب نشینی کرده است.

علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با استنادنیوز با اشاره به اینکه انتقال آب دریای خزر نظر شخصی ندارد و نظر جمعی و کل مردم می باشد، افزود: به دلایل مختلف مستند و معتبر و علمی انجام این کار هم شدنی نیست و هم به ضرر مردم است و منافعی برای کسی ندارد و ضرر آن بسیار زیاد می باشد.
وی با بیان اینکه دریای خزر یک دریای بسته است، افزود: در هیچ کجای دنیا از دریای بسته برای انتقال آب استفاده نمی‌کنند دریاچه ارومیه به عنوان یک ضایعه بزرگ اثبات شده که به روش و دلیل غیر علمی از آن استفاده شده و به چنین روز افتاده است .
یوسف نژاد گفت: کسانی که مدعی هستند این طرح کارشناسی است چرا دلایل و استدلال‌های قانع‌کننده خود را به مردم ارائه نمی‌کنند؟
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: چرا در مورد مسیرهای انتقال آب اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و از قیمت تمام شده پروژه و اثرات زیست محیطی آن بر اکوسیستم طبیعی سخنی نمی‌گویند؟
وی ادامه داد: شفافیت، اطلاع رسانی و نشر مطالعات طرح هنوز نامشخص و مبهم و بدون مشارکت مردمی تهیه شده است همچنین ذی نفعان در تصمیم‌گیری‌ها هیچ نقشی نداشته‌اند؛ در حالی که گروه‌ها و تشکل‌های زیست‌محیطی، انجمن‌های علمی، اساتید دانشگاه و حتی سازمان جنگل‌ها و مراتع و انجمن علمی جنگل بانان ایران مخالف اجرای این طرح هستند به دیدگاه و نظرات کارشناسی آنها توجه نمی‌شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه مسیر انتقال لوله آب ۱۱ کیلومتر از حاشیه جاده جنگلی عبور می‌کند، افزود: با اجرای پروژه انتقال آب خزر حدود 4 هزار درخت ممنوع‌القطع جنگلی هیرکانی که تازه ثبت جهانی شده، بیش از 50 هزار پایه درختی جنگلی و چندین میلیون تن خاک مرغوب نابوده شده و از بین می‌روند و فاجعه‌ای زیست محیطی رخ می‌دهد جای تعجب است که افرادی که مدعی هستند چرا دلایل کارشناسی خود را ارائه نمی‌کنند.
یوسف نژاد گفت: شما یک مترمکعب آب را اگر با این وضعیت و هزینه ها بخواهید انتقال بدهید برای کشاورزی و آب شرب یا صنعت برای فلات مرکزی ممکنه هر متر مکعب آب حدود ۲۰ هزار تومان هزینه داشته باشد.
وی در ادامه افزود: باید ببینیم که این کار به نفع میباشد یا نه، مشکل دیگری که در انتقال آب دریای خزر وجود دارد پیش روی شوری آب در سواحل می باشد که اینکار انجام بگیرد نسبت نمک موجود در آب تغییر پیدا می‌کند و شرایطش به هم می‌خورد و این تغییر شرایط می‌شود تغییر اکوسیستم و شرایط زیست محیطی، بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که این کار انجام نشود انجام چنین کاری می شود فاجعه که تاکید دارم که فاجعه است به خاطر این که اغلب افرادی که مطلع هستند و تشکل های رسمی زیست محیطی و اساتید دانشگاه‌ها و حتی آنهایی که اهل استان سمنان هستند مخالف این طرح هستند.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: از نظر اداری هم متاسفم که قرار است اگر مطالعه ای انجام شود حتما باید از مطالعات سرزمینی و میدانی که مردم مطلع شوند مسیر کار کجاست، برای چه کاری انجام می شود، به نظر می‌رسد بیشتر این کار فردی می باشد تا کارشناسی و دستوری در حال انجام است.
یوسف نژاد با اشاره به اینکه بعد از اینکه نمایندگان مجلس با این طرح مخالفت کردند و استیضاح وزیر را امضا کردند لحن سخنگوی دولت و خود وزیر نیرو تغییر پیدا کرده است، گفت؛ می گویند این کار در حد یک مطالعه است و خود رئیس سازمان محیط زیست هم گفته ما مشروط اعلام کردیم.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر می‌رسد این مسئله کاملاً ناشدنی است و دولت خودش را مقابل مردم قرار نمی دهد و ما می دانیم این مسئله برای استان‌های شمالی یک موضوع حیثیتی می باشد و دولت نمی آید با مردم مقابله کند.
وی گفت: در استان خودمان جاهایی داریم که نیازمند آب می باشد و روستاهای وجود دارد که آبرسانی با تانکر انجام می‌شود و در کشور هم استان هایی هستند که به راحتی می‌توان این انتقال آب به آنجا صورت گیرد مثل سیستان و بلوچستان که نزدیک دریای آزاد می باشد می‌توان انتقال آب آنجا صورت گیرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برای استان سمنان هم روش های جبرانی وجود دارد که از طریق کاهش شدت مصرف آب، تغییر الگوی کشت می‌شود این کار را صورت داد البته با مدیریت منابع آب در اختیار این کار انجام می‌شود.
یوسف نژاد با یادآوری اینکه 10 هزار نفر صیاد در دریای خزر به فعالیت صید و صیادی مشغول هستند، تصریح کرد: با اجرای پروژه انتقال آب خزر وضعیت اشتغال این افراد چه می شود؛ مجریان باید به دلایل کارشناسی توجه داشته باشند زیرا دستور، تحکم و از بالا به پایین نگاه کردن و مقابله با دلایل کارشناسی به هیچ نمی‌تواند جواب‌ درستی برای اجرای طرح باشد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار