آموزش کاروان المپیک جهت پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس زیکا\
  • معاون مرکز مدیر بیماریهای واگیر وزارت بهداشت:

آموزش کاروان المپیک جهت پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس زیکا

  • کد خبر: 21129
  • چاپ
  • انتشار: 11 مرداد 1395 - 11:42

محمد نبوی:حتی پشه ناقل این بیماری نیز در کشور نیست، بنابراین هیچ نگرانی از ابتلا به این بیماری در کشور وجود ندارد و کاروان المپیک نیز برای پیشگیری از ابتلا به ویروس زیکا آموزش دیدند.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری زیکا در برزیل، تمام اعضای کاروان المپیک ایران برای پیشگیری از این بیماری آموزش های لازم را دیده اند و لوازم پیشگیری مانند اسپری و پمادهای دورکننده حشره در اختیار آنان قرار گرفته است.
ویروس زیکا از طریق نیش یک پشه به نام آئدس اجیپتی منتقل می شود و مهم ترین عارضه آن تولد نوزادانی با عارضه میکروسفالی (جمجمه کوچک تر از اندازه طبیعی) است، بنابراین مراقبت از زنان باردار در مواجهه با این بیماری اهمیت ویژه ای یافته است.
این ویروس که از سال گذشته در برزیل شایع شده است اکنون به گفته سازمان بهداشت جهانی به بیش از 33 کشور دیگر از جمله کلمبیا، مکزیک، برخی کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی از جمله ایرلند گسترش یافته است.
نبوی ادامه داد: ویروس زیکا در حالت عادی به جز تب و دردهای عضلانی عارضه شدیدی ندارد و فقط برای زنان باردار خطرناک است زیرا ممکن است موجب تولد نوزدانی ناقص و مبتل به مغز کوچک (میکروسفالی) شود؛ ضمن اینکه در کاروان المپیک زن باردار نداریم بنابراین از این نظر نگران نیستیم.
وی گفت: شرط انتقال زیکا به کشور وجود پشه ناقل آن به کشور است که تاکنون موردی از آن مشاهده نشده است و برای پیشگیری از انتقال این پشه به کشور با کاروان المپیک در زمان بازگشت نیز اقدامات لازم انجام شده و آموزش های لازم ارائه شده است.
معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون موردی از انتقال انسان به انسان ویروس زیکا در دنیا گزارش نشده است، البته از نظر تئوری امکان انتقال جنسی این ویروس وجود دارد اما از نظر عملی احتمال بسیار ضعیفی وجود دارد که یک فرد مبتلا به ویروس زیکا که دچار تب و دردهای عضلانی است، فعالیت جنسی داشته باشد.
کاروان المپیک ایران با 64 ورزشکار و مربیان و کادر همراه 15 مرداد به برزیل می روند.

 






telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار