مدارس هیات امنایی باید توسعه یابد\
  • وزیر آموزش و پرورش:

مدارس هیات امنایی باید توسعه یابد

  • کد خبر: 2111368
  • چاپ
  • انتشار: 24 دی 1398 - 14:49

استناد نیوز- وزیر آموزش و پرورش گفت: مدارس هیات امنایی باید توسعه یابد تا والدین نقش بیشتری در مشارکت مدارس داشته باشند و مدرسه عنصر زنده ای از محل خود باشد و آموزش و پرورش نیز خواسته های والدین را به یک چارچوب تبدیل کند.

به گزارش استناد نیوز، محسن حاجی میرزایی امروز سه شنبه در نشستی با نمایندگان انجمن‌های اولیا و مربیان برتر کشور در اردوگاه شهید باهنر ، با بیان اینکه هفته سنگین و سختی را پشت سر گذاشته ایم و ملت ایران همچنان سوگوار هستند، اظهار کرد: حضور اولیا و مربیان در این جلسه و شنیدن دغدغه و نگرانی های آنها در شرایط سخت یک موهبت است. مایه خرسندی است که نظام آموزش و پرورش شرکای جدی و وفاداری دارد.
وی افزود: آموزش و پرورش و خانواده ها ماموریت مشترک تربیت فرزندان را بر عهده دارند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خانواده مسوول تربیت فرزندان خود است، یادآور شد: آموزش و پرورش در کنار خانواده برای امر تعلیم و تربیت تلاش می کند، اما هیچ نهادی در تربیت فرزندان جایگزین خانواده نمی شود؛ چرا که از بدو تولد تا مدرسه خانواده شخصیت فرزندان را شکل می دهد.
حاجی میرزایی گفت: هیچ ماموریتی در جامعه خطیرتر از تربیت فرزندان نیست، هرچند امنیت هم یک وظیفه اساسی برای جامعه است و جامعه باید ایمن باشد، اما ایمنی یک شرط است و تربیت مهم ترین کار هستی تلقی می شود؛ چرا که آینده جامعه را اثر بخشی تربیت مشخص می کند.

وی خاطر نشان کرد: اندیشمندانی که درباره تحولات جهانی تحقیق کرده اند، همه تحولات را به تغییرات در نهادها ارجاع می دهند و تحولات نهادی محصول یادگیری در جامعه است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کیفیت یادگیری در جامعه تحولات را ایجاد می کند، یادآور شد: یادگیری ماموریت خطیری است که باید در گام نخست فهم شود و به اندازه به این کار توجه شود. خداوند برگزیده ترین مخلوق هستی یعنی انسان را برای اینکار مامور کرده و با پشتوانه وحی او را در این راه حمایت کرده است.

مدارس و اولیا باید با هم تلفیق شوند
حاجی میرزایی با بیان اینکه مشارکت اولیا و مربیان با مدارس یک ضرورت راهبردی است، عنوان کرد: مدارس و اولیا باید با هم تلفیق شوند تا اهداف آموزش و پرورش محقق شود.
وی در ادامه آموزش و پرورش را نیازمند کارکردهای مشارکت خانواده دانست و اظهار کرد: جامعه بشری در معرض دگرگونی و جابه جایی قرار دارد، این تحولات بشر را در شرایطی قرار می دهد و بر روی اهداف و اعمال نهادها اثر می گذارد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کارکردها باید دیده شود و متناسب با آن کارکردها تغییرات لازم اعمال شود؛ چرا که نمی توان آرمان های بزرگ را بدون هماهنگی پیش برد و صرفا بدون توجه به تحولات بیرونی پیش رفت. این تحولات قدرت را جا به جا می کند.
حاجی میرزایی عنوان کرد: انجمن اولیا و مربیان باید همگام با جهان سرعت یادگیری و افزایش مهارت ها را بالا ببرد. یادگیری باید در این مجموعه هر روز نو شود تا ظرفیت های والدین نیز برای کمک به دانش آموزان افزایش یابد و بتوانند نقش آفرینی کنند.
به گفته وزیر آموزش وپرورش، به منظور کاهش آسیب ها یک راه ترمیم و راه دیگر جلوگیری از آسیب است، خانواده با داشتن تعامل مناسب با آموزش و پرورش می تواند جامعه را از آسیب مصون کند.

نظام سنجش باید تغییر کند
حاجی میرزایی با بیان اینکه باید در مدرسه باید دانش آموز را با ظرفیت ها هماهنگ کرد، گفت: آموختن دانش کفایت از تربیت نمی کند، یادگرفتن برای دانستن کافی نیست، برای یاد گرفتن باید زیستن و ایفای نقش های مدنی و حفظ ارزش ها و باورها را مورد توجه قرار داد.
وی افزود: در حال حاضر سند تحول به دنبال این است که مفهوم تربیت را جایگزین یادگیری صرف کند. کنکور و نظام سنجش در نظام تعلیم و تربیت فقط به ظرفیت تست زنی خلاصه شده و با این شرط خانواده ها دیگر سایر فضایل را جدی نمی گیرند.
به اعتقاد وزیر آموزش و پرورش، نظام سنجش باید تغییر کند، از سوی دیگر باید به دنبال الگویی برای ترکیب مدارس با اولیای دانش آموزان بود. اولیا متن آموزش و پرورش هستند از این رو باید همه را وارد میدان مشارکت آموزش و پرورش کرد.

از دولتی شدن انجمن اولیا و مربیان باید پرهیز شود

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اگر اولیا با تمام وجود و متواضعانه به آموزش و پرورش کمک کنند، مسیر هموار می شود. همکاری آگاهانه، داوطلبانه و دلسوزانه اولیا بسیار قابل احترام است.
حاجی میرزایی تاکید کرد: مجمع ملی، استانی و شهرستانی باید درست شود تا خانواده ها روشمندتر با آموزش و پرورش در ارتباط باشند. همچنین در این راستا باید از دولتی شدن انجمن به شدت پرهیز شود، چرا که مردمی بودن رمز پایداری انجمن است.
وی افزود: آموزش و پرورش درصدد برنامه ریزی برای افزایش مهارت آموزی دانش آموزان است؛ فردی که به مهارت دست یابد، قدرت جذب بالاتری دارد و پیوند موثری می تواند با جامعه برقرار کند.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزان باید به مسائل محل و شهر رسیدگی کنند، افزود: دانش آموزان باید مسائل منطقه خود را شناسایی و با فهمیدن مسئله توانایی صحبت با فرماندار و افراد شورای شهر را داشته باشند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار