۲۰ درصد کشور جزو مناطق با خطر سیل‌خیزی بالا است\

۲۰ درصد کشور جزو مناطق با خطر سیل‌خیزی بالا است

  • کد خبر: 2111277
  • چاپ
  • انتشار: 21 دی 1398 - 15:11

استناد نیوز- سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ۲۰ درصد کشور ما جزو مناطق با خطر سیل‌خیزی بالاست، گفت: بهترین راهکار برای کنترل سیلاب‌های ویرانگر انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در مناطق سیل‌خیز کشور است.

 

به گزارش استناد نیوز، خسرو شهبازی اظهار داشت: مردم بخصوص در مناطق گرمسیری و کم بارش به این باور رسیده‌اند که انجام پروژه‌های آبخیزداری بهترین راهکار برای استفاده بهینه از بارش‌های سیلابی و انتقال آب ارزشمند جهت تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و همچنین پیشگیری از فرسایش خاک است.

وی ادامه داد: میزان بارش در کشور ما یک سوم متوسط آن در دنیاست و از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای خشک و شکننده واقع شده‌ایم که هر ۱۰ سال با ۱۱ میلیمتر کاهش بارش و بیش از ٥٠ میلیمتر افزایش تبخیر و تعرق مواجه هستیم که همه به بارش‌های سیلابی و ویرانگر در منطقه ما منجر شده است، به همین خاطر نیازمند برنامه‌ریزی جامع برای مدیریت حوضه‌های آبخیز و کنترل سیلاب‌ها هستیم.

شهبازی در ادامه با بیان اینکه ۲۰ درصد کشور ما جزو مناطق با خطر سیل‌خیزی بالاست، افزود: از آنجا که بیشتر آب مورد استفاده در کشور نیز از آب‌های زیرمینی تامین می‌شود، ایران جزو کشورهای بحرانی و فوق بحرانی از نظر منابع آب زیرزمینی بوده و چون برداشت ما از سفره‌ها بیش از ورودی آب به آنهاست لذا بهترین راهکار برای ذخیره این آب‌ها انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

ابوالقاسم حسین پور مدیرکل کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر اهمیت پروژه‌های خیرساز آبخیزداری تاکید کرد و افزود: با انجام پروژه‌های تلفیقی سازه‌ای و بیولوژیک می‌توان سیلاب‌های ویرانگر را به فرصتی برای مقابله با خشکسالی و کم‌آبی تبدیل کرد و در این راه مشارکت مردم محلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار