قوه مجریه و لزوم تغییر رویکردها\

قوه مجریه و لزوم تغییر رویکردها

  • کد خبر: 2111100290
  • چاپ
  • انتشار: 29 تیر 1399 - 11:34

استنادنیوز؛ آمادگی ۳ هزار نفر از اساتید نخبه بسیجی دانشگاه‌های کشور در دوسال قبل برای کمک به دولت در حل چالش‌های اقتصادی آغاز امید بخشی بود که متاسفانه دولت محترم از این ظرفیت قابل اعتنا و سرشار فکری هیچ‌گونه استفاده‌ای نکرد و این مسئله ناشی از عدم توجه به توان داخلی است.

 

عقیل امامی تحلیگر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: شرایط ویژه و حساس کشور و مواجهه آن با تحریم‌های ظالمانه و چالش‌های فراروی، لزوم بررسی اولویت‌ها و راهکارهای اساسی در اتاق فکر ملی را با هدف تصمیم سازی‌های راهبردی برای خروج از مشکلات و تنگناها ضروری ساخته است.

با توجه به نیازهای نو به نوی کشور در ابعاد مختلف که در شرایط کنونی تناسبی با ظرفیت‌های محدود اقتصاد و بهداشت و درمان ملی ندارد، می‌طلبد در عرصه تصمیم‌سازی‌های راهبردی به شیوه علمی، کارشناسی و با ملاحظه ابعاد کامل آن ورود کرد.

پر واضح است هم اکنون عمده مشکلات اساسی کشور در بعد اقتصادی و فرهنگی رخ نمایانده و سایر موضوعات و مشکلات کشور نیز به نوعی مرتبط و چسبیده به این عرصه‌ها است.

بر اساس مطالعات راهبردی در حال حاضر کارآمدی بزرگترین چالش در عرصه مدیریت اجرایی کشور است و این ناکارآمدی در بستر فرآیندهای زیر بخشی و سطوح مختلف متأسفانه آسیب‌های جدی به بخش‌های حکمرانی انقلاب بویژه حوزه پرچالش عرصه فرهنگ و اقتصاد وارد کرده است.

از سوی دیگر با توجه به رویکرد پیشتازانه دستگاه قضایی و قوه مقننه در حل چالش‌های اساسی کشور که در خور تحسین است، اگر قوه مجریه رویکرد کنونی خودرا در عرصه حکمرانی و مسایل اولویت دار کشور به‌ویژه در حوزه اقتصاد و فرهنگ تغییر ندهد، عرصه تصمیم‌سازی برای برون رفت از چالش‌های پیش رو در آینده با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

اصل مهم و محوری پاسخگویی رییس جمهور در قبال ناکارآمدی قوه مجریه برای عبور از مشکلات حوزه اقتصاد و فرهنگ، این حق طبیعی را برای خادمان ملت در مجلس شورای اسلامی فراهم آورده که با توسل به شیوه های قانون‌مند و احترام‌آمیز چرایی بروز مشکلات و ناهمگونی های بستر اجرایی را مورد کنکاش و پرسش قرار دهند تا با اصلاح فرآیندهای آن که عمدتا مربوط به بی تدبیری و اشتباه در تنظیم جهت گیری فعالیت‌های دولت است، سامان‌بخشی امور با سهولت و بهینه انجام شود.

از دیگر سو ظرفیت‌های بی‌پایان داخلی و بومی برای خروج از تنگناهای توسعه ای در کشور به نحوی سرشار و بالا است که انرژی متراکم در عرصه‌های گوناگون فکری و سرمایه انسانی برای دستیابی به اهداف متعالی انقلاب می‌تواند در پرتو نگاه معنوی و ایمانی آزاد و فعال شود.

از این منظر علام آمادگی ۳ هزار نفر از اساتید نخبه بسیجی دانشگاه‌های کشور در دوسال قبل برای کمک به دولت در حل چالش‌های اقتصادی آغاز امید بخشی بود که متاسفانه دولت محترم از این ظرفیت قابل اعتنا و سرشار فکری هیچ‌گونه استفاده‌ای نکرد و این مسئله ناشی از عدم توجه به توان داخلی است.

بی‌گمان رویکرد حل‌المسائلی نیاز عرصه تصمیم‌سازی در روند پیشرفت و عدالت محسوب می‌شود و مادامیکه به استعدادهای خلاق و نوآورانه مبتنی بر توان داخلی بی‌توجهی شود، مشکلات و چالش‌های فراروی انقلاب لاینحل باقی می‌ماند.

تجربه ۴۰ سال گذشته، کشور در عبور موفق از بحران‌ها با بکارگیری نیروهای مومن و با انگیزه به روشنی ثابت کرد ایران اسلامی برای دست‌یابی به قله‌های بالندگی و پیشرفت به الگوی رفتاری و مدیریتی سردار سلیمانی نیازمند است و تمرکز بر این مهم توجه اساسی و انکارناپذیر را طلب می‌کند.

ناگفته پیداست، تلاش استکبار برای ارائه تصویر ناکارآمد از حکومت دینی مبتنی بر ولایت فقیه نشانه اوج استیصال و درماندگی آمریکای خون آشام در برابر آراده‌های معنوی پرشمار در جای جای پهندشت ایران است واز این رو مسؤولیت راهبردی مسؤولان در شرایط کنونی مقابله با توطئه‌های دشمنان و افزایش کارآمدی حکومت دینی است.

کوتاه سخن آنکه با بررسی فرآیندهای مدیریتی در ساماندهی مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور این واقعیت آشکار می‌شود که در آغاز دهه پنجم انقلاب باید با بهره‌گیری از تجارب گذشته و اصلاح فرآیندهای ناکارآمد بستر تحقق اهداف محوری انقلاب اسلامی و آرمان‌های سترگ امام راحل عظیم‌الشان، شهدا و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با عزمی استوار و مسوولانه فراهم آید.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار