نقش مهم هیات رئیسه کمیسیون ها در تصمیمات مجلس / انتظار بالا از 4 نماینده مازندران\

نقش مهم هیات رئیسه کمیسیون ها در تصمیمات مجلس / انتظار بالا از 4 نماینده مازندران

  • کد خبر: 2111100220
  • چاپ
  • انتشار: 02 تیر 1399 - 18:11

روز گذشته انتخابات هیات رئیسه کمیسیون های تخصصی مجلس برگزار شد و از مازندران علی بابایی کارنامی، کمال علیپور و علی اصغر باقرزاده به عضویت هیات رئیسه کمیسیون های خود در آمدند.

سامان سوهانیان مدیرمسئول استنادنیوز؛ مجلس شورای اسلامی از اهمیت ویژه‌ای در کشور برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست و خواستگاه مشارکت مردم در قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون از طریق نمایندگان منتخب خود می باشد.

در روی کاغذ هر یک از نمایندگان مجلس از یک رای برای به تصویب رساندن لوایح و قانونگذاری برخوردارند اما در عمل برخی نمایندگان به واسطه جایگاهی که در مجلس بدست می آورند می توانند نقش پررنگ تری ایفا نمایند. یکی از این جایگاه هایی که با رای نمایندگان در کمیسیون های تخصصی حاصل می شود، عضویت در هیات رئیسه این کمیسیون ها می باشد.

بسیاری از امورات مجلس برای رسیدن به صحن علنی و یا قرار گرفتن در معرض رای تمام نمایندگان ابتدا باید در کمیسیون های تخصصی بررسی کارشناسی شده، به تصویب برسد و گزارش آن تقدیم هیات رئیسه مجلس شود تا مراحل بعدی را طی کند.

از وظایف کمیسیون های تخصصی مجلس می توان به رسیدگی به درخواست‌های تحقیق و تفحص، رسیدگی به سؤال نمایندگان از رئیس جمهور و وزیران، کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور در حوزه های تخصصی و دعوت از مسئولین مربوطه و دریافت پاسخ آن ها و... اشاره کرد که نشانگر نقش مهم کمیسیون ها در انجام وظایف مجلس شورای اسلامی می باشد. از این رو نمایندگانی که از نفوذ بالایی در کمیسیون های خود برخوردار باشند می توانند نقش آفرینی بیشتری در تصمیمات مجلس داشته باشند.

طبق ماده 47 قانون داخلی مجلس، کمیسیون اجتماعی برای انجام وظایف محوله در محدوده امور اداری و استخدامی، کار، اشتغال، روابط کار و تعاون تشکیل می شود، کمیسیون مهمی که استان مازندران از حضور علی بابایی کارنامی نماینده ساری و میاندورود در آن سود می برد که با توجه به سابقه مطلوبی که در این حوزه داشته موفق به کسب جایگاه مهم سخنگویی کمیسیون شده است. سخنگوی کمیسیون از این جهت نیز مورد اهمیت است که در حوزه های تخصصی به علی بابایی کارنامی به مدت 15 دقیقه فرصت سخنرانی و اقناع سایر نمایندگان را در صحن علنی می دهد.

کمیسیون عمران نیز مطابق ماده ۵۵ قانون برای انجام وظایف محوله در محدوده راه و ترابری، مسکن، عمران شهری و عمران روستایی و امور عمرانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تشکیل می‌شود که با توجه به شرایط نامطلوب عمرانی در استان مازندران وجود فردی با تجربی مانند کمال علیپور خنکداری به عنوان نایب رئیس اول این کمیسیون می تواند فرصتی برای مازندران در مسیر توسعه عمرانی باشد. نماینده قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ در مجلس از تجارب خوبی در این حوزه در مناصب مختلف مدیریتی و مجلس نهم برخوردار است.

علی اصغر باقرزاده نماینده بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده مازندران می باشد که عنوان نایب رئیسی اول را در کمیسیون بهداشت و درمان بدست آورده است.

در ماده 52 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است: کمیسیون بهداشت و درمان برای انجام وظایف محوله در محدوده بهداشت، درمان،‌ امداد، بهزیستی، تأمین اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی و هلال احمر تشکیل می‌شود، حوزه ای وسیع و مهم که حضور دکتر باقرزاده در آن به عنوان هیات رئیسه می تواند منشا اتفاقات خوبی برای استان مازندران باشد.

گفتنی است که پیش از این نیز علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل به عضویت هیات رئیسه مجلس یازدهم در آمده بود که اتفاقی میمون برای استان می باشد. قطعا این چهار نماینده یاد شده بر اساس شایستگی موفق شده اند به این جایگاه برسند و این انتظار به حق ایجاد شده که بتوانند از این موقعیت ممتاز در جهت رفع مشکلات موجود استفاده و در کنار سایر نمایندگان استان و با توجه به وحدت و همدلی موجود گام های موثری برای توسعه مازندران و کشور بردارند.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار