گزارش عملکرد سازمان صمت مازندران در سال 98 / جهش تولید با بازار بورس انجام می شود / کرونا فرصتی برای مازندران + ویدئو\
  • حسینقلی قوانلو در گفتگو با استنادنیوز؛

گزارش عملکرد سازمان صمت مازندران در سال 98 / جهش تولید با بازار بورس انجام می شود / کرونا فرصتی برای مازندران + ویدئو

  • کد خبر: 2111100075
  • چاپ
  • انتشار: 27 ارديبهشت 1399 - 00:00

رئیس سازمان صنعت، معدت و تجارت استان مازندران با اشاره به اینکه برای رشد تولید علاوه بر تسهیلات بانکی باید از بازار بورس هم نهایت استفاده را برد، افزود: با رشد خوبی که بازار بورس دارد اکنون بسیاری از شرکت ها دیگر به دنبال تسهیلات بانکی 18 درصد نیستند و به راحتی از بازار سرمایه تامین میکنند. یکی از راه های خوبی است که صنایع استان هم می توانند از آن نهایت استفاده را ببرند.

 حسینقلی قوانلو در گفت و گو با استناد نیوز، افزود: سال گذشته توسط رهبر انقلاب اسلامی، سال رونق تولید نامیده شد و در همین راستا وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت چند برابر شد. زیرا یکی از وزارت خانه هایی که بخش تولید به گردن دارد همین سازمان است.
وی ادامه داد: سال گذشته علی رغم آشنایی که به پتانسیل های استان مازندران داشتیم، در سال های 97 و 98 حجم سرمایه گذاری که صورت گرفت راضی کننده نبود. مبلغ 600 میلیارد تومان برای دو سال رقم مناسبی نیست. هدف اصلی این سازمان جذب سرمایه گذار است. زمانی که تعداد سرمایه گذار در این استان افزایش پیدا کند، سبب افزایش بخش تولید و اشتغال خواهیم بود.
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت مازندران با تاکید بر اینکه به استاندار مازندران وعده داده شد تا با جذب سرمایه گذاران در استان ، سبب رونق تولید استان شویم، بیان کرد: با بهبود کسب و کاری که انجام شد از مبلغ 600 میلیارد تومان تا پایان سال 98 به مبلغی نزدیک به حدود یکهزار و 520 میلیارد تومان رسیدیم. در این راستا سرعت صدور جوازها و پروانه ها هم افزایش پیدا کرد. در گذشته 17.5 روز برای صدور پروانه بهره برداری و 10 روز برای صدور یک جواز زمان می برد اما این زمان را در پایان سال 98 برای پروانه بهره برداری 3.5 روز و برای صدور جواز به 1.5 روز رساندیم و بنا داریم در سال 99 یک روزه جوازها را صادر کنیم.

قوانلو با تاکید بر اینکه در سال گذشته تعداد صدورپروانه ها از 740 به 805 واحد رسید، افزود: میزان سرمایه گذاری جواز های استان 38 درصد رشد کرد و میزان اشتغال پیش بینی شده یک درصد رشد پیدا کرد. زمانی که میزان صدور جوازها رشد پیدا می کند به طبع میزان اشتغال هم افزایش پیدا می کند که استان مازندران ازمیانگین کشوری هم بالاتر بود.
وی ادامه داد: نسبت به سال های گذشته رشد سرمایه گذاری داشتیم. در سال رونق تولید باید میزان تولیدات سنجیده شود. استان مازندران چند کالا تولید دارد که در سطح کشور میزان بالایی است. این استان به غیر از تولید خودرو که  10 درصد کاهش تولید داشت در تولید روغن تصویه شده 28 درصد افزایش تولید و در تولید سیمان هم 28 درصد رشد داشتیم. در ام دی اف و نیوپان هم 6 درصد رشد داشتیم، در تولید کاغذ فقط رشد منفی داشتم و علی رغم کمک هایی که ارگان های مربوطه برای کارخانه تولید کاغذ مازندران انجام داد اما رشد مناسبی نداشت.

رئیس صنعت ،معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه با تشکیل جلسات متعدد در طول سال با استاندار مازندران سبب شد تا مشکلات موجود مطرح و پیگیری های لازم انجام شود، بیان کرد: 125 واحد صنعتی  در بیرون و  خارج از شهرک ها احیا شد و بیش از دو هزار و 300 اشتغال در این واحدهای صنعتی ایجاد شد. امسال هم یکی از برنامه های اصلی جهش تولید؛ احیا و تملیک واحدهای صنعتی است. یکی از ضعف های استان مازندران تعداد زیاد واحدهای صنفی در سطح است که تصمیم داریم برای آنها تعیین و تکلیف شود. تا کنون 157 واحد ورشکسته در سطح استان مازندران وجود دارند که از سال 97 تاکنون تعیین و تکلیف نشده اند.
قوانلو یادآور شد: یکی از نیاز های مهم استان مازندران افزایش سرمایه در گردش و ثابت است. علی رغم موفقیت هایی که در بخش تسهیلات تولید داشتیم اما باید برای رسیدن به سرمایه در گردش ضعف های موجود را برطرف کنیم. در سال گذشته 327 میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک های مختلف پرداخت شد. مجموع پرداختی با پرداختی هایی که بانک ها به صورت مستیقیم انجام داده بودند در طرح رونق تولید نزدیک به 800 میلیارد تومان بود. این مبلغ در پایان سال 98 به هزار و 620 میلیارد تومان رسید.
وی اضافه کرد: در پرداخت تسهیلات تولید هم با تعیین کارگروه 820 میلیارد تومان بود که عملا دو برابر سال 97 رشد داشتیم. علی رغم افزایش رشد فقط 16 درصد رشد داشتیم که باید این رغم افزایش پیدا کند.

رئیس صنعت،معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه برای رشد تولید علاوه بر تسهیلات بانکی باید از بازار بورس هم نهایت استفاده را برد، افزود: با رشد خوبی که بازار بورس دارد اکنون بسیاری از شرکت ها دیگر به دنبال تسهیلات بانکی 18 درصد نیستند و به راحتی از بازار سرمایه تامین میکنند. یکی از راه های خوبی است که صنایع استان هم می توانند از آن نهایت استفاده را ببرند.
قوانلو  در پایان درباره نظارت صنعت،معدن و تجارت در حوزه بازار، گفت: قرارگاه نظارت بازرسی در استان با حضور استاندار و شهرستان ها هم با حضور فرماندار تشکیل شد تا مشکلات موجود در حوزه تولید برطرف شود. برای اجرای تولید و واردات خارجی در تلاش هستیم تا نمایشگاه تولید با حضور تولیدکنندگان بومی و غیر بومی در شهریورماه سال جاری برگزار کنیم. همچنین به دنبال ارتقا در بخش صادرات هستیم. نسبت به سال گذشته در بخش صادارات رشد داشتیم اما در میزان مبلغ کاهش داشتیم. امسال به دنبال آن هستیم تا به 15 کشور همسایه صادرات انجام دهیم. همچنین در صنایع غذایی می تواینم با افزایش بخش تولید صادارات داشته باشیم. در بخش معدن هم تصمیم داریم واحدهای تعطیل شده را مجددا راه اندازی کنیم. به دنبال توسعه فناوری و دانش بنیان هستیم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار